Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Kometa 103P Hartley na listopadové obloze

Kometa 103P Hartley na listopadové obloze

Vyhledávací mapka pro listopad 2010. Autor: Petr Horálek.
Zájemcům o pozorování komety 103P Hartley přinášíme vyhledávací mapku na listopad. Kometa je nyní po měsíčních nocích opět dobře pozorovatelná, je však doménou výhradně druhé poloviny noci. Nejlepší období pro pozorování komety bude od počátku listopadu až do konce jeho druhé dekády. Tehdy na obloze opět začne rušit Měsíc.

V průběhu listopadu bude kometa přecházet z jihozápadního cípu souhvězdí Blíženců přes Malého psa do Jednorožce. Ve třetí dekádě listopadu ji najdeme už poměrně nízko v souhvězdí Plachet. K orientaci na obloze velmi dobře napomohou výrazná zimní souhvězdí - zejména Orion (vypadá jako velký motýl). Kometa navíc prochází oblohou doslova posetou výraznými hvězdami.

Po průchodu přísluním přízemím (21. října) kometa již pomalu slábne a její vzdalování od Země se také projevuje na zmenšující se rychlosti jejího pohybu na obloze. Pouhýma očima ji mimo městské osvětlení uvidíme už jen krátce. V dosahu malých přístroů (triedru) však bude stále (opět to však silně závisí na zvolené lokalitě pozorování). Z hlediska jasnosti i polohy na obloze bude kometa nejlépe pozorovatelná zhruba prvních 14 dnů v listopadu. Tehdy ji nalezneme kolem 4. hodiny ranní více jak 30° nad jižním obzorem (na počátku měsíce 50° nad obzorem).

I když je nejlepší doba ke sledování komety i tak nejspíš dávno za námi, v rámci jejího jedinečného průletu kolem Země chystá ještě jedno "překvapení" NASA. Ve čtvrtek 4. listopadu nechá kolem jádra komety proletět sondu EPOXI (bývalou Deep Impact, která 4. července 2005 vystřelila měděný impaktor do komety 9P Tempel) a vyfotografuje ze vzdálenosti asi 700 km její jádro. O podrobnostech Vás budeme ještě informovat.