Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Na obloze: Letní Mléčná dráha

Na obloze: Letní Mléčná dráha

Rho Ophiuchi
Autor: Ondrej Králik

Upozornění na krásy nočního nebe může v typicky vlhkém až deštivém červnovém počasí střední Evropy vyznít poněkud nepatřičně. Ano, rádi bychom si vychutnali letní Mléčnou dráhu, ale asi si budeme muset počkat až na léto. I to je možnost. Jinak na to šel Ondrej Králik, jeden z našich čtenářů, který neváhal podělit se s námi o úchvatné pohledy do exotického nebe.

Ondrej se vydal na Kapverdy, souostroví západně od Afriky, aby zde pořídil fascinující záběry Mléčné dráhy. Tyto ostrovy nejsou tak proslulé, jako severněji položené Kanárské ostrovy. Snad pro větší odlehlost, snad proto, že tam není tak stálé počasí. Každopádně obloha je zde parádní, především díky menšímu zásahu dnešní civilizací.

Úvodní snímek nám ukázal střed naší Galaxie, kterému dominuje tzv. Velký oblak Mléčné dráhy v souhvězdí Střelce (samotný střed naší Mléčné dráhy je skryt v tmavé trhlině vpravo dolů od tohoto výrazného oblaku). Vpravo ležící souhvězdí Štíra nám připomíná hvězda Antares a od ní jdoucí dva výraznější pásy tmavých mezihvězdných mračen (při pravém okraji). Pozoruhodná je tato oblast především samotnými barvami mlhovin. Oranžově nasvíceným prachem od jasného hvězdného veleobra Antara, růžovočervenými oblaky, což jsou mlhoviny vybuzené ke svícení uvnitř vznikajícími hvězdami a také modrými mlhovinami, které rozptylují světlo nedaleko ležících hvězd. Mozaiku mlhovin doplňují tmavohnědé až černé temné mlhoviny, zakrývající hvězdy Mléčné dráhy v pozadí.

Mliecna draha z ostrovu Boa Vista Autor: Ondrej Králik
Mliecna draha z ostrovu Boa Vista
Autor: Ondrej Králik

Takto překrásný pohled na střed Galaxie se nám už v Česku moc nenabízí a to nejen z toho důvodu, že Kapverdy leží blízko rovníku a tato oblast je zde vidět vysoko poblíž nadhlavníku, ale je to dáno i častým výskytem zákalu a světelného smogu při obzoru. Zajímavou možností je vyrazit na dovolenou do jižní Evropy, severní Afriky, nebo na již zmíněné Kanárské ostrovy (tam při vyjetí na vrcholky sopek jako je Teide dosáhneme na často jasnou a hodně tmavou oblohu).

Léto je za dveřmi, užívejme si pohledu na Mléčnou dráhu, byť bude jen slabým odvarem zážitku, který si dopřál Ondrej. Jemu děkujeme za zprostředkování a jestliže jste ještě neviděli jeho osobní galerii na Flickru, neváhejte. A pokud máte také nějaké zajímavé snímky, přispějte do čtenářské galerie.

Štítky: Mléčná dráha, Čtenáři

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.