Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Stručně k dnešnímu zatmění

Stručně k dnešnímu zatmění

Částečné zatmění Slunce 4. 1. 2011
Autor: Aleš Majer

Kde pozorovat? Kdy a jak. Poběží někde online přenos? V článku jsou stručné informace a odkazy na další stránky.

Dnešní částečné zatmění Slunce lze pozorovat prakticky na všech hvězdárnách v ČR a pozorování pořádá i řada dalších členů České astronomické společnosti i astronomové amatéři.

Časový průběh částečného zatmění Slunce 20. 3. 2015

Na stránce Zatmění v ČR je seznam měst, kde se pozorování určitě uskuteční. Nezapomeňte si dobře chránit svůj zrak, a to i v maximální fázi zákrytu Slunce.

Přímý přenos částečného zatmění poběží například z Kadaně a Valašského Meziříčí.

Přímý přenos úplného zatmění se pokusí z Faerských ostrovů přenášet tým Slooh Observatory.
Přenos pochopitelně chystá i speciální web solareclipse.fo.

Základní informace k dnešnímu zatmění v tiskovém prohlášení AsÚ Ondřejov a ČAS.

Souhrnné informace k zatměním Slunce

Štítky: Zatmění Slunce, Částečné zatmění Slunce

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.