Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 1. týdnu 2008

Úkazy na obloze v 1. týdnu 2008

- od 31. prosince 2007 do 6. ledna 2008

Slunce se promítá do souhvězdí Střelce. 3. ledna v 1 hodinu středoevropského času je Země v přísluní, tedy v nejmenší vzdálenosti od Slunce (0,98328 astronomické jednotky).

Měsíc je 31.12. v 8 h 50 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Panny, Vah a Štíra. Na Nový rok ráno se promítá poblíž nejjasnější hvězdy v souhvězdí Panny, stálice Spika, 5. ledna jej spatříme nedaleko jasné Venuše a hvězdy Antares. Koncem týdne zmizí v paprscích vycházejícího Slunce; měsíční nov nastane 8.1.

Planety sluneční soustavy: Merkur a Jupiter se promítají ve směru ke Slunci a nejsou pozorovatelné. Výrazný Mars (jasnost -1,4 mag) je v souhvězdí Býka viditelný celou noc, nažloutlý Saturn (0,6 mag) ve Lvu vychází kolem deváté hodiny večer. Nejjasnějším objektem ranní oblohy (nepočítáme-li Měsíc) je Venuše (-4,1 mag), koncem týdne vychází v pět ráno. Najdeme ji na hranici souhvězdí Štíra a Hadonoše, nad jihovýchodem.

Zajímavé úkazy: 4. ledna ráno nastává maximum jednoho z nejvýraznějších meteorických rojů, Kvadrantid. Pozorování nebude rušit Měsíc.
Koncem týdne jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS , nejjasnější z nich v neděli 6. ledna ráno v intervalu 6 h 41 min – 6 h 46 min. Bližší informace o trajektorii přeletů lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz.
Večer po západu Slunce je i v malých hvězdářských dalekohledech pozorovatelná kometa 8P/Tuttle, poprvé pozorovaná v lednu 1790. Počátkem týdne prochází souhvězdím Trojúhelníku poblíž známé galaxie M 33, v dalších dnech se pohybuje na hranici souhvězdí Berana a Ryb. Kometa se k Zemi nejvíce přiblíží 1. ledna na vzdálenost 0,252 astronomické jednotky (necelých 40 milionů km), nejvyšší jasnosti dosáhne koncem tohoto týdne.
V souhvězdí Persea je poblíž hvězdy Algol stále dobře pozorovatelná kometa 17P/Holmes. K pozorování je výhodné použít triedr nebo menší hvězdářský dalekohled.

Konjunkce Měsíce s Venuší