Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 1. týdnu 2008

Úkazy na obloze v 1. týdnu 2008

- od 31. prosince 2007 do 6. ledna 2008

Slunce se promítá do souhvězdí Střelce. 3. ledna v 1 hodinu středoevropského času je Země v přísluní, tedy v nejmenší vzdálenosti od Slunce (0,98328 astronomické jednotky).

Měsíc je 31.12. v 8 h 50 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Panny, Vah a Štíra. Na Nový rok ráno se promítá poblíž nejjasnější hvězdy v souhvězdí Panny, stálice Spika, 5. ledna jej spatříme nedaleko jasné Venuše a hvězdy Antares. Koncem týdne zmizí v paprscích vycházejícího Slunce; měsíční nov nastane 8.1.

Planety sluneční soustavy: Merkur a Jupiter se promítají ve směru ke Slunci a nejsou pozorovatelné. Výrazný Mars (jasnost -1,4 mag) je v souhvězdí Býka viditelný celou noc, nažloutlý Saturn (0,6 mag) ve Lvu vychází kolem deváté hodiny večer. Nejjasnějším objektem ranní oblohy (nepočítáme-li Měsíc) je Venuše (-4,1 mag), koncem týdne vychází v pět ráno. Najdeme ji na hranici souhvězdí Štíra a Hadonoše, nad jihovýchodem.

Zajímavé úkazy: 4. ledna ráno nastává maximum jednoho z nejvýraznějších meteorických rojů, Kvadrantid. Pozorování nebude rušit Měsíc.
Koncem týdne jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS , nejjasnější z nich v neděli 6. ledna ráno v intervalu 6 h 41 min – 6 h 46 min. Bližší informace o trajektorii přeletů lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz.
Večer po západu Slunce je i v malých hvězdářských dalekohledech pozorovatelná kometa 8P/Tuttle, poprvé pozorovaná v lednu 1790. Počátkem týdne prochází souhvězdím Trojúhelníku poblíž známé galaxie M 33, v dalších dnech se pohybuje na hranici souhvězdí Berana a Ryb. Kometa se k Zemi nejvíce přiblíží 1. ledna na vzdálenost 0,252 astronomické jednotky (necelých 40 milionů km), nejvyšší jasnosti dosáhne koncem tohoto týdne.
V souhvězdí Persea je poblíž hvězdy Algol stále dobře pozorovatelná kometa 17P/Holmes. K pozorování je výhodné použít triedr nebo menší hvězdářský dalekohled.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.