Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 10. týdnu (5.-11.3.2007)

Úkazy na obloze v 10. týdnu (5.-11.3.2007)

Úkazy na obloze v 10. týdnu (5. až 11. března 2007):

Měsíc se tento týden promítá do souhvězdí Panny, Vah, Štíra a Hadonoše. V noci ze 6. na 7. 3. prochází na obloze poblíž hvězdy Spika, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny, 11. 3. ráno kolem hvězdy Antares ve Štíru. 12. března ve 4 h 54 min je Měsíc v poslední čtvrti, 7. března ráno prochází odzemím (406 tisíc km).

Planety viditelné okem: večer je nad západním obzorem viditelná velmi jasná Venuše (jasnost -4,0 mag, prochází souhvězdím Ryb). Je nejjasnějším objektem večerní oblohy. Planeta Saturn (0,0 mag) je nad obzorem celou noc, svítí v souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Ráno za svítání je v Hadonoši dobře viditelný výrazný Jupiter (-2,2 mag), načervenalý Mars vychází až kolem čtvrt na šest ráno; spatříme ho jen nízko nad jihovýchodem (Kozoroh, 1,2 mag).

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.