Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 10. týdnu (5.-11.3.2007)

Úkazy na obloze v 10. týdnu (5.-11.3.2007)

Úkazy na obloze v 10. týdnu (5. až 11. března 2007):

Měsíc se tento týden promítá do souhvězdí Panny, Vah, Štíra a Hadonoše. V noci ze 6. na 7. 3. prochází na obloze poblíž hvězdy Spika, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny, 11. 3. ráno kolem hvězdy Antares ve Štíru. 12. března ve 4 h 54 min je Měsíc v poslední čtvrti, 7. března ráno prochází odzemím (406 tisíc km).

Planety viditelné okem: večer je nad západním obzorem viditelná velmi jasná Venuše (jasnost -4,0 mag, prochází souhvězdím Ryb). Je nejjasnějším objektem večerní oblohy. Planeta Saturn (0,0 mag) je nad obzorem celou noc, svítí v souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Ráno za svítání je v Hadonoši dobře viditelný výrazný Jupiter (-2,2 mag), načervenalý Mars vychází až kolem čtvrt na šest ráno; spatříme ho jen nízko nad jihovýchodem (Kozoroh, 1,2 mag).

49. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 12. do 10. 12. 2023. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září nad jihovýchodem jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala výraznější polární záře, viditelné bohužel převážně z Ameriky nebo Nového Zélandu. Kometa 12P opět prošla zjasněním, najdeme ji u Vegy. Pokračuje kanonáda startů Falconu 9. K ISS se vydala nákladní loď Progress MS-25. Před 50 lety snímal poprvé Jupiter zblízka Pioneer 10.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200