Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 11. týdnu (13. do 19. března 2006)

Úkazy na obloze v 11. týdnu (13. do 19. března 2006)

Úkazy na obloze v 11. týdnu (13. - 19. března 2006)

Měsíc:

• Měsíc je 13. března ve 3 h v odzemí (406 tisíc km), 15.3. v 0 h 35 min v úplňku. V tomto týdnu prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. V noci z 12. na 13.3. se promítá v blízkosti hvězdy Regulus ve Lvu, v noci z 16. na 17.3. poblíž Spiky v souhvězdí Panny, 19.3. ráno jej spatříme nedaleko Jupiteru.
Planety pozorovatelné okem:
  • V první polovině noci je dobře viditelný načervenalý Mars (jasnost 0,9 mag, prochází souhvězdím Býka, zapadá kolem půl druhé), jasný Jupiter (-2,3 mag, Váhy) vychází před půlnocí. Ranní oblohu zdobí velmi jasná Jitřenka - Venuše (-4,5 mag, Kozoroh), planeta Saturn (0,0 mag, Rak; promítá se poblíž hvězdokupy M 44 Jesličky) je nad obzorem v průběhu celé astronomické noci.
Zajímavé objekty:
  • Na ranní obloze je i v malých dalekohledech viditelná kometa C/2006 A1 (Pojmanski). V tomto týdnu prochází souhvězdím Lištičky a Labutě, její jasnost klesá ze 7,4 na 8 mag.
    Více informací o této kometě naleznete na internetové stránce Společnosti pro meziplanetární hmotu.
Zajímavé úkazy:
  • V noci ze 14. na 15. března nastává polostínové zatmění Měsíce. Úkaz je viditelný v celém svém průběhu, zatmění se však projeví jen nepatrným ztemněním měsíčního disku s největší fází zhruba hodinu po půlnoci.

Kometa 46P Wirtanen, Aldebaran a Plejády. Foceno Fuji X100S, 30s, clona 2, ISO 6400, montáž iOptron SkyTracker, zpracováno v Capture One Pro 12, doladěno v Affinity Photo.