Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 15. týdnu (10. - 16.4. 2006)

Úkazy na obloze v 15. týdnu (10. - 16.4. 2006)

Úkazy na obloze v 15. týdnu (10. - 16. dubna 2006)

Měsíc prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. V noci ze 13. na 14.4. se promítá poblíž hvězdy Spika, následující noc nedaleko planety Jupiter. Úplněk nastává 13. dubna v 18 h 40 min.

Planety viditelné okem: Mars (jasnost 1,3 mag; přechází ze souhvězdí Býka do Blíženců) je nejlépe viditelný v první polovině noci. Jupiter (-2,5 mag, Váhy) vychází již po půl desáté večer, Saturn (0,2 mag, Rak) je nad obzorem v průběhu celé astronomické noci. Na ranní obloze září nízko nad východojihovýchodem velmi jasná Venuše (-4,3 mag, Vodnář).

I v průběhu tohoto týdne jsou dobře viditelné výrazné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice, aktuální časy nejjasnějších přeletů nad územím ČR lze získat např. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci