Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 17. týdnu

Úkazy na obloze v 17. týdnu

- od 23. do 29. dubna 2007:

Měsíc je 24. dubna v 8 h 35 min v první čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 23.4. se promítá poblíž hvězdy Pollux, v noci z 24. na 25.4. nedaleko hvězdokupy M 44 – Jesličky v souhvězdí Raka. Následující noc prochází Měsíc nedaleko Saturnu a hvězdy Regulus v souhvězdí Lva.

Planety viditelné okem: Nejnápadnější planetou na obloze je Venuše (jasnost -4,1 mag, promítá se do souhvězdí Býka). Září vysoko nad západem až do půlnoci; její jasnost stále stoupá, nejjasnější bude v polovině července. Dobře viditelný je také Saturn, který zapadá ráno kolem půl čtvrté. Promítá se na hranici souhvězdí Lva a Raka, v jeho blízkosti svítí nejjasnější objekt souhvězdí Lva, hvězda Regulus. 25. dubna nastává zákryt Saturnu Měsícem, úkaz však z našeho území není viditelný. Největší planeta Jupiter vychází kolem půlnoci, již v malém dalekohledu můžeme pozorovat jeho čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto. Na ranní obloze svítí od půl páté načervenalý Mars . Promítá se do souhvězdí Vodnáře, v jeho blízkosti můžeme malým dalekohledem pozorovat také planetu Uran (5,9 mag). Největší vzájemné přiblížení obou těles nastane 28. dubna. 25.4. prolétá v nejmenší vzdálenosti od Země (0,442 AU) kometa C/2007 E2 (Lovejoy).

Venuše v Plejádách