Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 17. týdnu

Úkazy na obloze v 17. týdnu

- od 23. do 29. dubna 2007:

Měsíc je 24. dubna v 8 h 35 min v první čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 23.4. se promítá poblíž hvězdy Pollux, v noci z 24. na 25.4. nedaleko hvězdokupy M 44 – Jesličky v souhvězdí Raka. Následující noc prochází Měsíc nedaleko Saturnu a hvězdy Regulus v souhvězdí Lva.

Planety viditelné okem: Nejnápadnější planetou na obloze je Venuše (jasnost -4,1 mag, promítá se do souhvězdí Býka). Září vysoko nad západem až do půlnoci; její jasnost stále stoupá, nejjasnější bude v polovině července. Dobře viditelný je také Saturn, který zapadá ráno kolem půl čtvrté. Promítá se na hranici souhvězdí Lva a Raka, v jeho blízkosti svítí nejjasnější objekt souhvězdí Lva, hvězda Regulus. 25. dubna nastává zákryt Saturnu Měsícem, úkaz však z našeho území není viditelný. Největší planeta Jupiter vychází kolem půlnoci, již v malém dalekohledu můžeme pozorovat jeho čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto. Na ranní obloze svítí od půl páté načervenalý Mars . Promítá se do souhvězdí Vodnáře, v jeho blízkosti můžeme malým dalekohledem pozorovat také planetu Uran (5,9 mag). Největší vzájemné přiblížení obou těles nastane 28. dubna. 25.4. prolétá v nejmenší vzdálenosti od Země (0,442 AU) kometa C/2007 E2 (Lovejoy).

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk