Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 19. týdnu 2008

Úkazy na obloze v 19. týdnu 2008

- od 5. do 11. května

Měsíc je 5. května ve 14 h 17 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Berana, Býka, Blíženců a Raka. 6.5. večer se promítá nedaleko Merkura a hvězdokupy Plejády, v noci z 10. na 11.5. poblíž planety Mars.
Planety: Za večerního soumraku je nízko nad západoseverozápadem viditelný Merkur (jasnost klesá z –0,5 na 0,1 mag), v první polovině noci planety Mars a Saturn; Mars (1,3 mag) přechází ze souhvězdí Blíženců do Raka, Saturn (0,6 mag) se pohybuje ve Lvu poblíž hvězdy Regulus. Nejjasnějším objektem ranní oblohy je Jupiter (-2,5 mag). Koncem týdne vychází hodinu po půlnoci, prochází souhvězdím Střelce.
Zajímavé úkazy: Zvýšený výskyt „padajících hvězd“ – meteorů roje eta-Aquarid můžeme pozorovat počátkem týdne, maximum nastává 5.5.
V tomto týdnu začíná období viditelnosti ranních přeletů Mezinárodní vesmírné stanice ISS, informace o přeletech lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.
9.5. prochází v nejmenší vzdálenosti od Země kometa 197P/LINEAR (0,284 AU).
10.5. odpoledne dojde k zákrytu planety Mars Měsícem. Úkaz nastává za denního světla a je viditelný jen dalekohledem.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk