Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 19. týdnu

Úkazy na obloze v 19. týdnu

- od 7. do 13. května 2007.

Měsíc je 10. května v 6 h 27 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu se na obloze promítá do souhvězdí Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 10.5. ráno prochází kolem planety Neptun, 12.5. ráno půl stupně severně od Uranu, 13.5. za svítání nedaleko planety Mars.
Planety: Merkur (jasnost -1,3 mag) se koncem týdne objevuje za soumraku na večerní obloze, je však viditelný jen nízko nad severoseverozápadem. Promítá se do souhvězdí Býka nedaleko hvězdokupy Plejády. Velmi jasná Venuše (-4,1 mag, v tomto týdnu opustí souhvězdí Býka a přejde do Blíženců) je nejjasnější planetou na obloze, zapadá až po půlnoci. Jupiter (-2,5 mag, Hadonoš) je viditelný ve druhé polovině noci. Na ranní obloze je od čtvrté hodiny viditelný načervenalý Mars (0,9 mag, promítá se na hranici Vodnáře a Ryb, do souhvězdí Ryb vstoupí 9. května). V dalekohledu jsou před svítáním pozorovatelné planety Uran (5,9 mag, Vodnář) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh).
10. května prochází v nejmenší vzdálenosti od Země kometa P/2007 H3(Garradd), 13. května projde přízemím kometa 135P/Shoemaker-Levy 8.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.