Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 2. týdnu (10.- 16. ledna 2005)

Úkazy na obloze v 2. týdnu (10.- 16. ledna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 2. týden (10.1.-16.1.2005).

Měsíc je 10. ledna v novu a přízemí, od Země je vzdálen 357 tisíc km. Tento týden prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře, Velryby a Ryb. Konjunkce s Uranem nastává 13. 1.Planety: na ranní obloze je pozorovatelný Mars (1,5 mag, Hadonoš), velmi nízko nad jihovýchodem také Venuše (-3,9 mag) a nedaleko ní Merkur (-0,3 mag; obě planety se promítají do souhvězdí Střelce). Kolem půlnoci vychází Jupiter (-2,1 mag, Panna). Saturn je nad obzorem celou noc (-0,4 mag, Blíženci), 14. ledna je v opozici se Sluncem a den předtím se nejvíce přiblíží k Zemi. Na večerní obloze je až do osmé hodiny dalekohledem pozorovatelný také Uran (5,9 mag, Vodnář).Kometa C/2004 Q2 (Machholz) dosahuje nejvyšší jasnosti, vzdaluje se od Země a přibližuje ke Slunci. Tento týden je z míst bez přesvětlení oblohy dobře viditelná okem, lépe ji ukáže triedr. Opouští souhvězdí Býka a vstupuje do Persea, o víkendu ji spatříme nedaleko hvězdy Algol. Mapku naleznete na serveru komety.cz

Koncem týdne můžeme pozorovat také přelety mezinárodní kosmické stanice ISS. Nejjasnější z nich uvidíme v sobotu od 18.08 do 18.11 hod, stanice poletí zhruba od západu k východu a dosáhne maximální jasnost -0,9 mag.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

46P/Wirtanen