Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 2. týdnu (10.- 16. ledna 2005)

Úkazy na obloze v 2. týdnu (10.- 16. ledna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 2. týden (10.1.-16.1.2005).

Měsíc je 10. ledna v novu a přízemí, od Země je vzdálen 357 tisíc km. Tento týden prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře, Velryby a Ryb. Konjunkce s Uranem nastává 13. 1.Planety: na ranní obloze je pozorovatelný Mars (1,5 mag, Hadonoš), velmi nízko nad jihovýchodem také Venuše (-3,9 mag) a nedaleko ní Merkur (-0,3 mag; obě planety se promítají do souhvězdí Střelce). Kolem půlnoci vychází Jupiter (-2,1 mag, Panna). Saturn je nad obzorem celou noc (-0,4 mag, Blíženci), 14. ledna je v opozici se Sluncem a den předtím se nejvíce přiblíží k Zemi. Na večerní obloze je až do osmé hodiny dalekohledem pozorovatelný také Uran (5,9 mag, Vodnář).Kometa C/2004 Q2 (Machholz) dosahuje nejvyšší jasnosti, vzdaluje se od Země a přibližuje ke Slunci. Tento týden je z míst bez přesvětlení oblohy dobře viditelná okem, lépe ji ukáže triedr. Opouští souhvězdí Býka a vstupuje do Persea, o víkendu ji spatříme nedaleko hvězdy Algol. Mapku naleznete na serveru komety.cz

Koncem týdne můžeme pozorovat také přelety mezinárodní kosmické stanice ISS. Nejjasnější z nich uvidíme v sobotu od 18.08 do 18.11 hod, stanice poletí zhruba od západu k východu a dosáhne maximální jasnost -0,9 mag.

Planety na ranní obloze