Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 2. týdnu (10.- 16. ledna 2005)

Úkazy na obloze v 2. týdnu (10.- 16. ledna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 2. týden (10.1.-16.1.2005).

Měsíc je 10. ledna v novu a přízemí, od Země je vzdálen 357 tisíc km. Tento týden prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře, Velryby a Ryb. Konjunkce s Uranem nastává 13. 1.Planety: na ranní obloze je pozorovatelný Mars (1,5 mag, Hadonoš), velmi nízko nad jihovýchodem také Venuše (-3,9 mag) a nedaleko ní Merkur (-0,3 mag; obě planety se promítají do souhvězdí Střelce). Kolem půlnoci vychází Jupiter (-2,1 mag, Panna). Saturn je nad obzorem celou noc (-0,4 mag, Blíženci), 14. ledna je v opozici se Sluncem a den předtím se nejvíce přiblíží k Zemi. Na večerní obloze je až do osmé hodiny dalekohledem pozorovatelný také Uran (5,9 mag, Vodnář).Kometa C/2004 Q2 (Machholz) dosahuje nejvyšší jasnosti, vzdaluje se od Země a přibližuje ke Slunci. Tento týden je z míst bez přesvětlení oblohy dobře viditelná okem, lépe ji ukáže triedr. Opouští souhvězdí Býka a vstupuje do Persea, o víkendu ji spatříme nedaleko hvězdy Algol. Mapku naleznete na serveru komety.cz

Koncem týdne můžeme pozorovat také přelety mezinárodní kosmické stanice ISS. Nejjasnější z nich uvidíme v sobotu od 18.08 do 18.11 hod, stanice poletí zhruba od západu k východu a dosáhne maximální jasnost -0,9 mag.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk