Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 5. týdnu (31.1.-6.2.2005)

Úkazy na obloze v 5. týdnu (31.1.-6.2.2005)

Přehled astronomických úkazů na 5. týden (31.1.-6.2.2005).

Měsíc prochází tento týden souhvězdími Panny (v pondělí 31.1. se promítá poblíž Jupiteru a hvězdy Spica), Vah, Štíra, jižní oblastí Hadonoše a Střelce. 2.února je v poslední čtvrti.

Planety: Celou noc je pozorovatelný Saturn (Blíženci, -0,3 mag), zhruba hodinu před půlnocí vychází Jupiter (Panna, -2,2 mag). Mars (1,4 mag) je viditelný ráno nízko nad jihovýchodem, tento týden přechází ze souhvězdí Hadonoše do Střelce.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) je pozorovatelná malými dalekohledy po celou noc, nejlepší podmínky k jejímu sledování nastávají v první polovině noci, kdy je kometa viditelná vysoko nad severozápadem. Prochází souhvězdím Kasiopeji poblíž hranice s Žirafou.

Zajímavé úkazy: 4.února ráno nastává zákryt hvězdy Antares ve Štíru Měsícem. Hvězda zmizí za osvětleným okraje Měsíce zhruba pět minut po páté hodině ráno v závislosti na stanovišti pozorovatele, výstup nastane mezi 5 h 37 min - 5 h 51 min. Úkaz se však odehraje jen nízko nad jihojihovýchodem. Další zákryt Antara Měsícem bude viditelný v noci z 26. na 27. dubna.

Článek o úkazech na serveru IAN: Vesmírný týden 2005 / 5

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk