Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 5. týdnu (31.1.-6.2.2005)

Úkazy na obloze v 5. týdnu (31.1.-6.2.2005)

Přehled astronomických úkazů na 5. týden (31.1.-6.2.2005).

Měsíc prochází tento týden souhvězdími Panny (v pondělí 31.1. se promítá poblíž Jupiteru a hvězdy Spica), Vah, Štíra, jižní oblastí Hadonoše a Střelce. 2.února je v poslední čtvrti.

Planety: Celou noc je pozorovatelný Saturn (Blíženci, -0,3 mag), zhruba hodinu před půlnocí vychází Jupiter (Panna, -2,2 mag). Mars (1,4 mag) je viditelný ráno nízko nad jihovýchodem, tento týden přechází ze souhvězdí Hadonoše do Střelce.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) je pozorovatelná malými dalekohledy po celou noc, nejlepší podmínky k jejímu sledování nastávají v první polovině noci, kdy je kometa viditelná vysoko nad severozápadem. Prochází souhvězdím Kasiopeji poblíž hranice s Žirafou.

Zajímavé úkazy: 4.února ráno nastává zákryt hvězdy Antares ve Štíru Měsícem. Hvězda zmizí za osvětleným okraje Měsíce zhruba pět minut po páté hodině ráno v závislosti na stanovišti pozorovatele, výstup nastane mezi 5 h 37 min - 5 h 51 min. Úkaz se však odehraje jen nízko nad jihojihovýchodem. Další zákryt Antara Měsícem bude viditelný v noci z 26. na 27. dubna.

Článek o úkazech na serveru IAN: Vesmírný týden 2005 / 5

Měsíc s letadlem

Fotografie Měsíce s právě prolétajícím letadlem.