Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 50. týdnu

Úkazy na obloze v 50. týdnu

- od 10. do 16. prosince 2007

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. Blíží se k první čtvrti, která nastane 17. prosince. 14.12. večer se promítá poblíž planety Neptun, 16.12. nedaleko Uranu; obě planety jsou viditelné jen v dalekohledu.

Planety sluneční soustavy: Celou noc je viditelný Mars (jasnost -1,5 mag), prochází souhvězdím Blíženců. Jeho jasnost i úhlový průměr stále stoupá, nejlepší pozorovací podmínky nastávají ve druhé polovině prosince. Planeta Saturn (0,7 mag) vychází počátkem týdne o půl jedenácté večer, svítí v souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Nejjasnější planetu, Venuši (-4,1 mag), spatříme ráno před svítáním nad jihovýchodem. V tomto týdnu přejde ze souhvězdí Panny do Vah. Je nejjasnějším objektem ranní oblohy.

Zajímavé úkazy: Zvýšený výskyt meteorů – „padajících hvězd“ můžeme pozorovat v noci ze 14. na 15. prosince, kdy nastává maximum meteorického roje Geminid.
Tento týden jsou velmi dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Bližší informace o přeletech získáte na stránkách www.heavens-above.com, případně dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.