Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 50. týdnu

Úkazy na obloze v 50. týdnu

- od 10. do 16. prosince 2007

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. Blíží se k první čtvrti, která nastane 17. prosince. 14.12. večer se promítá poblíž planety Neptun, 16.12. nedaleko Uranu; obě planety jsou viditelné jen v dalekohledu.

Planety sluneční soustavy: Celou noc je viditelný Mars (jasnost -1,5 mag), prochází souhvězdím Blíženců. Jeho jasnost i úhlový průměr stále stoupá, nejlepší pozorovací podmínky nastávají ve druhé polovině prosince. Planeta Saturn (0,7 mag) vychází počátkem týdne o půl jedenácté večer, svítí v souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Nejjasnější planetu, Venuši (-4,1 mag), spatříme ráno před svítáním nad jihovýchodem. V tomto týdnu přejde ze souhvězdí Panny do Vah. Je nejjasnějším objektem ranní oblohy.

Zajímavé úkazy: Zvýšený výskyt meteorů – „padajících hvězd“ můžeme pozorovat v noci ze 14. na 15. prosince, kdy nastává maximum meteorického roje Geminid.
Tento týden jsou velmi dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Bližší informace o přeletech získáte na stránkách www.heavens-above.com, případně dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

46P/Wirtanen