Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 51. týdnu (19. - 25. prosince 2005)

Úkazy na obloze v 51. týdnu (19. - 25. prosince 2005)

Slunce vstupuje 21.12. v 19 h 34 min do znamení Kozoroha. Nastává zimníslunovrat, začíná astronomická zima.

• Měsíc se v tomto týdnu promítá do souhvězdí Raka, Lva a Panny. 19.12.prochází poblíž Saturnu a hvězdokupy Jesličky, v noci z 21. na 22.12.nedalekohvězdy Regulus v souhvězdí Lva.
    V poslední čtvrti je 23.12. ve 20 h 36 min, vodzemí 21.12. ve 4 h středoevropského času.

Planety pozorovatelné okem:

• Merkur (jasnost 0,5 mag) je viditelnýna ranníobloze nízko nad jihovýchodem. Přechází ze souhvězdí Štíra do Hadnonoše,konjunkce s hvězdou Antares nastává 20.12. ráno.
  • Velmi jasná Venuše (-4,7mag)září na večerní obloze v souhvězdí Kozoroha do půl sedmé.
  • Mars v Beranu(-0,9 mag) je pozorovatelný celou noc s výjimkou časného rána,
  • Jupiter veVahách (-1,8 mag) svítí na ranní obloze nízko nad jihovýchodem.
  • Planeta Saturn(0,1 mag) vychází již kolem sedmé hodiny večer, prochází souhvězdím Rakanedaleko hvězdokupy Jesličky. Nejvýše nad obzorem je až po půlnoci.

W nocy z 21 na 22.06.2019. na zachodnim niebie pojawiły się wyjątkowe obłoki. NLC zwane też obłokami srebrzystymi zaświeciły wyjątkowo jasno.Są to obłoki mezosferyczne występujące na dużych wysokościach ( 75 - 85 km nad powierzchnią naszej planety ) i występują w okresie "białych nocy" od połowy maja do połowy sierpnia.Dzięki swojemu wysokiemu położeniu są widoczne na tle ciemnego nieba święcąc srebrnym światłem, stąd właśnie pochodzi ich nazwa. Nie było by w tym nic niezwykłego gdyby nie fakt,iż były widoczne nawet w Czechach i dalej na południe. Ewenementem na skalę światową był fakt,iż tej nocy zaświeciły kolorowo,czego do tej pory nie zaobserwowano. Łowcy tego zjawiska mieli okazję podziwiać wyjątkowy spektakl na niebie. Można je obserwować godzinę po zachodzie Słońca i godzinę przed wschodem nad zachodnim i północnym niebie. Zerknijcie czasem w tym kierunku,może i wam uda się je zaobserwować. fot.Michał Wyka Słupsk