Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 51. týdnu -

Úkazy na obloze v 51. týdnu -

od 17. do 23. prosince 2007

Slunce vstupuje 22.12. v 7 h 7 min do znamení Kozoroha. Nastává zimní slunovrat, začíná astronomická zima.

Měsíc je 17. prosince v první čtvrti, 22. prosince v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc: 361 tisíc km). V tomto týdnu se postupně promítá do souhvězdí Ryb, Berana a Býka. V noci z 21. na 22.12. prochází těsně kolem hvězdokupy M 45 – Plejády v souhvězdí Býka.

Planety: Na večerní obloze svítí nízko nad jihozápadem planety Uran (jasnost 5,8 mag) a Neptun (7,9 mag), obě jsou viditelné jen dalekohledem. Uran se pohybuje ve Vodnáři, Neptun prochází souhvězdím Kozoroha. Kolem desáté hodiny večer vychází planeta Saturn (0,7 mag), promítá se do souhvězdí Lva. Po celou noc je nad obzorem Mars (-1,6 mag), najdeme ho v souhvězdí Blíženců. 19.12. se Mars nejvíce přiblíží k Zemi, a to na vzdálenost 0,58935 astronomické jednotky. Ráno za svítání můžeme pozorovat jasnou Venuši (-4,1 mag). Prochází souhvězdím Vah, je nejjasnějším objektem ranní oblohy.

Zajímavé úkazy: 23.12. nastává maximum meteorického roje Ursaminorid, pozorování však ruší Měsíc.
Až do 24. prosince jsou z našeho území dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, další období ranní viditelnosti začíná 1. ledna 2008. Podrobné informace o průletech lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com.

W nocy z 21 na 22.06.2019. na zachodnim niebie pojawiły się wyjątkowe obłoki. NLC zwane też obłokami srebrzystymi zaświeciły wyjątkowo jasno.Są to obłoki mezosferyczne występujące na dużych wysokościach ( 75 - 85 km nad powierzchnią naszej planety ) i występują w okresie "białych nocy" od połowy maja do połowy sierpnia.Dzięki swojemu wysokiemu położeniu są widoczne na tle ciemnego nieba święcąc srebrnym światłem, stąd właśnie pochodzi ich nazwa. Nie było by w tym nic niezwykłego gdyby nie fakt,iż były widoczne nawet w Czechach i dalej na południe. Ewenementem na skalę światową był fakt,iż tej nocy zaświeciły kolorowo,czego do tej pory nie zaobserwowano. Łowcy tego zjawiska mieli okazję podziwiać wyjątkowy spektakl na niebie. Można je obserwować godzinę po zachodzie Słońca i godzinę przed wschodem nad zachodnim i północnym niebie. Zerknijcie czasem w tym kierunku,może i wam uda się je zaobserwować. fot.Michał Wyka Słupsk