Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 7. týdnu

Úkazy na obloze v 7. týdnu

- od 11. do 17. února 2008

Měsíc je 14. února ve 4 h 32 min v první čtvrti. Týž den prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (vzdálenost Země-Měsíc: 370 tisíc km). V tomto týdnu se na obloze promítá do souhvězdí Ryb, Berana, Býka a Blíženců. 14.2. večer jej spatříme v těsné blízkosti hvězdokupy M 45 – Plejády v souhvězdí Býka, konjunkce Marsu s Měsícem nastává 16.2.

Planety: Ráno za svítání spatříme nízko nad jihovýchodem velmi jasnou Venuši (jasnost -4,0 mag) a také Jupitera (-1,9 mag), obě planety se promítají do souhvězdí Střelce. Na večerní obloze svítí až do půl páté ráno načervenalý Mars (-0,2 mag), planeta Saturn (0,3 mag) je nad obzorem celou noc. Mars se pohybuje v souhvězdí Býka, Saturn ve Lvu nedaleko nejjasnější stálice tohoto souhvězdí, hvězdy Regulus. Ostatní planety jsou nepozorovatelné.

Zajímavé úkazy: V tomto týdnu jsou dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice a raketoplánu Atlantis, který se k ISS připojil minulou sobotu; jeden z nejjasnějších přeletů bude viditelný 13. února krátce po západu Slunce, v době od 17 h 29 min do 17 h 35 min. Bližší informace o dalších přeletech lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz, nebo na stránkách www.heavens-above.com.
17. února prolétá v nejmenší vzdálenosti od Země (0,918 astronomické jednotky) kometa 46P/Wirtanen. Kometa je pozorovatelná středně velkými hvězdářskými dalekohledy, v tomto týdnu se pohybuje v souhvězdí Berana. Pozorování však bude rušit Měsíc, který 12.2. večer projde na obloze jen necelé čtyři stupně od jádra komety.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk