Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 9. týdnu (27. února - 05. března 2006)

Úkazy na obloze v 9. týdnu (27. února - 05. března 2006)

Měsíc

• Měsíc Měsíc je 27.2. ve 21 h v přízemí (357 tisíc km), 28.2. v 1 h 31 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb, Berana a Býka. 1. března večer se promítá poblíž Merkuru, 5. března nedaleko Plejád a planety Mars.

Planety pozorovatelné okem

• Merkur prochází souhvězdím Ryb. Je viditelný večer nízko nad západním obzorem, koncem týdne zapadá kolem 19. hodiny. Pozorovací podmínky se však postupně zhoršují a jeho jasnost klesá.
  • Velmi jasná - Venuše (-4,6 mag, Střelec) září ráno od půl páté nevysoko nad jihovýchodem.
  • Mars Mars (0,7 mag, Býk) je nejlépe viditelný v první polovině noci, Jupiter (-2,2 mag, Váhy) vychází kolem půlnoci, Saturn (Rak, -0,1 mag) je pozorovatelný celou noc.
Přelety ISS
  • V tomto týdnu jsou dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice. Bližší informace a časové údaje platné pro různá stanoviště lze získat např. na internetových stránkách www.heavens-above.com, přehled nejjasnějších přeletů ISS také dotazem na elektronickou adresu preletyiss@seznam.czformou automatické odpovědi.

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konfigurace Venuše a Měsíce nad západním obzorem