Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v posledním letošním týdnu -

Úkazy na obloze v posledním letošním týdnu -

Středa 31. prosince ve 21:30 SEČ
- od 29. prosince 2008 do 4. ledna 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 31. prosince 2008 ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Země prochází 4. ledna v 17 hodin přísluním, tedy v nejmenší vzdálenosti od Slunce (147 096 tisíc kilometrů).
Měsíc je 4. ledna ve 12 h 56 min v první čtvrti. V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 29.12. večer projde necelé dva stupně jižně od Jupitera (nastává zákryt Jupitera Měsícem, z našeho území však není viditelný), 31.12. nedaleko Neptuna a Venuše, 2.1.2009 v blízkosti planety Uran.
Planety sluneční soustavy: Merkur (jasnost -0,6 mag, pohybuje se na hranici souhvězdí Střelce a Kozoroha) svítí za večerního soumraku nízko nad jihozápadem. Nejjasnější objekt v jeho blízkosti je planeta Jupiter, konjunkce (tedy vzájemné přiblížení na obloze) těchto dvou těles nastává 31.12. Nejvýraznější planetou večerní oblohy je Venuše (-4,3 mag). V tomto týdnu přechází ze souhvězdí Kozoroha do Vodnáře. Je - po Měsíci - nejjasnějším objektem na noční obloze. Její jasnost stále stoupá, nejlepší pozorovací podmínky nastávají v polovině února. Planeta Saturn (1,0 mag) vychází počátkem týdne o půl jedenácté večer, pohybuje se v souhvězdí Lva.
Zajímavé úkazy: 31.12. nastává maximum jasnosti proměnné hvězdy Mira v souhvězdí Velryby. V době kolem maxima je tato stálice vidět okem, v minimu, které nastane v polovině listopadu 2009, ji spatříme jen středně velkým hvězdářským dalekohledem.
V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, nejjasnější z nich uvidíme z území východních Čech na Silvestra, v době od 6 h 23 min do 6 h 27 min. Stanice se objeví v souhvězdí Blíženců, proletí Velkým vozem a Pastýřem, přestane být viditelná v souhvězdí Hadonoše.
Během prvního lednového víkendu můžeme pozorovat zvýšený výskyt "padajících hvězd" - meteorů roje Kvadrantid. Maximum tohoto meteorického roje nastává 3. ledna.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

kometa 46P/Wirtanen

Výsledek dnešního fotografování komety 46P/Wirtanen. Kvalitu výsledku bohužel nepříznivě ovlivnila rychle přicházející mlha.