Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 14. týdnu (3. - 9.4 2006)

Úkazy na obloze ve 14. týdnu (3. - 9.4 2006)

Úkazy na obloze ve 14. týdnu (3. - 9. dubna 2006)

Měsíc prochází souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. 3. dubna večer jej spatříme nedaleko Marsu, v noci z 6. na 7. dubna se promítá poblíž planety Saturn a hvězdokupy Jesličky. První čtvrt nastává 5.4. ve 14 h 1 min, odzemí 9.4. v 15 h (vzdálenost Země- Měsíc 406 tisíc km).

Planety viditelné okem: Mars (pohybuje se v Býku směrem k hranici se souhvězdím Blíženců, jasnost 1,2 mag) zapadá dvě hodiny po půlnoci. Saturn (Rak, 0,1 mag) je pozorovatelný téměř celou noc s výjimkou časných ranních hodin, Jupiter (Váhy, -2,4 mag) vychází před půlnocí. Na ranní obloze září od páté hodiny nízko nad východojihovýchodem nejjasnější planeta Venuše (-4,3 mag, přechází z Kozoroha do Vodnáře).

Počátkem týdne začíná období viditelnosti ranních přeletů Mezinárodní kosmické stanice, nejjasnější přelety jsou pozorovatelné koncem týdne. Bližší informace např. na www.heavens-above.com, aktuální časy přeletů nad územím ČR lze získat rovněž dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Venuše vychází nad obzor