Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 20. týdnu (15.-21.5 2006)

Úkazy na obloze ve 20. týdnu (15.-21.5 2006)

Úkazy na obloze ve 20. týdnu (15. - 21. května 2006)

Slunce vstupuje 21. května v 6 h 31 min do znamení Blíženců.

Měsíc prochází souhvězdími Štíra, Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 20. 5. v 11 h 20 min je v poslední čtvrti.

Planety viditelné okem: Jitřenka - Venuše (jasnost -4,0 mag, promítá se do souhvězdí Ryb) září za ranního svítání nízko nad východem. Planety Mars (1,6 mag, Blíženci) a Saturn (0,3 mag, Rak) jsou nejlépe viditelné v první polovině noci; Mars zapadá hodinu po půlnoci, Saturn kolem půl druhé. Výrazný Jupiter (-2,5 mag, Váhy) je nad obzorem celou noc. Nejjasnější čtyři Jupiterovy měsíce jsou viditelné i malým dalekohledem, jejich polohy můžeme identifikovat např. podle grafů ve Hvězdářské ročence na rok 2006.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.