Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 20. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 20. týdnu 2008

- od 12. do 18. května

Měsíc je 12.5. v 5 h 46 min v první čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Raka, Lva a Panny. 12.5. se promítá nedaleko hvězdy Regulus; nastává zákryt Regula Měsícem, úkaz však není z našeho území pozorovatelný. Poblíž této dvojice se nachází také Saturn. V noci z 16. na 17.5. projde Měsíc kolem hvězdy Spika, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny.
Planety: Za večerního soumraku je dobře viditelný Merkur, v tomto týdnu nastávají nejlepší pozorovací podmínky z celého roku. 14.5. je planeta v největší východní elongaci (21° 48´ od Slunce). Zapadá až kolem tři čtvrtě na jedenáct, pohybuje se v souhvězdí Býka. V první polovině noci jsou dobře viditelné planety Mars a Saturn. Mars (1,4 mag) prochází souhvězdím Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky, Saturn (0,7 mag) svítí ve Lvu poblíž nejvýraznější stálice tohoto souhvězdí, hvězdy Regulus. Na ranní obloze září v souhvězdí Střelce planeta Jupiter (-2,5 mag). Počátkem týdne vychází hodinu po půlnoci.
V tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Aktuální informace o časech a trajektorii letu po obloze lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz, příp. na stránkách www.heavens-above.com.

49. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 12. do 10. 12. 2023. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září nad jihovýchodem jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala výraznější polární záře, viditelné bohužel převážně z Ameriky nebo Nového Zélandu. Kometa 12P opět prošla zjasněním, najdeme ji u Vegy. Pokračuje kanonáda startů Falconu 9. K ISS se vydala nákladní loď Progress MS-25. Před 50 lety snímal poprvé Jupiter zblízka Pioneer 10.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200