Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 20. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 20. týdnu 2008

- od 12. do 18. května

Měsíc je 12.5. v 5 h 46 min v první čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Raka, Lva a Panny. 12.5. se promítá nedaleko hvězdy Regulus; nastává zákryt Regula Měsícem, úkaz však není z našeho území pozorovatelný. Poblíž této dvojice se nachází také Saturn. V noci z 16. na 17.5. projde Měsíc kolem hvězdy Spika, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny.
Planety: Za večerního soumraku je dobře viditelný Merkur, v tomto týdnu nastávají nejlepší pozorovací podmínky z celého roku. 14.5. je planeta v největší východní elongaci (21° 48´ od Slunce). Zapadá až kolem tři čtvrtě na jedenáct, pohybuje se v souhvězdí Býka. V první polovině noci jsou dobře viditelné planety Mars a Saturn. Mars (1,4 mag) prochází souhvězdím Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky, Saturn (0,7 mag) svítí ve Lvu poblíž nejvýraznější stálice tohoto souhvězdí, hvězdy Regulus. Na ranní obloze září v souhvězdí Střelce planeta Jupiter (-2,5 mag). Počátkem týdne vychází hodinu po půlnoci.
V tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Aktuální informace o časech a trajektorii letu po obloze lze získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz, příp. na stránkách www.heavens-above.com.

4. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 21. 1. do 27. 1. 2019. Měsíc bude v úplňku a 21. 1. ráno proběhne úplné zatmění Měsíce. Večer je vidět Mars a Uran, ráno nastává konjunkce Venuše a Jupiteru. Stále ještě můžeme doporučit i kometu 46P/Wirtanen. Dočkali jsme se startu Delta IV Heavy s něčím, co zřejmě připomíná HST, jen bude koukat na Zemi. Před 25 lety odstartovala mise Clementine, tehdy po dlouhé době další průzkumník Měsíce.