Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 21. týdnu (22.-28.5.2006)

Úkazy na obloze ve 21. týdnu (22.-28.5.2006)

Úkazy na obloze ve 21. týdnu (22. - 28. května 2006)

Měsíc je 27. května v 7 h 25 min v novu, 22. května v 17 h prochází přízemím (vzdálenost Země - Měsíc 369 tisíc km). V tomto týdnu prochází souhvězdími Ryb, Berana a Býka. Ve středu 24. května ráno se promítá poblíž planety Venuše.

Planety viditelné okem: Venuše (jasnost -4,0 mag, pohybuje se v souhvězdí Ryb) září za ranního svítání nízko nad východem; po Měsíci je nejjasnějším objektem ranní oblohy. Na večerní obloze svítí planety Mars (1,6 mag, prochází souhvězdím Blíženců směrem k hranici se souhvězdím Raka) a Saturn (0,3 mag, Rak), tyto planety jsou nejlépe viditelné v první polovině noci. Nejjasnější planeta večerní oblohy, Jupiter (-2,5 mag, Váhy), je nad obzorem celou noc. Polohy nejjasnějších Jupiterových a Saturnových měsíců můžeme identifikovat např. podle grafů otištěných ve Hvězdářské ročence na letošní rok.

4. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 21. 1. do 27. 1. 2019. Měsíc bude v úplňku a 21. 1. ráno proběhne úplné zatmění Měsíce. Večer je vidět Mars a Uran, ráno nastává konjunkce Venuše a Jupiteru. Stále ještě můžeme doporučit i kometu 46P/Wirtanen. Dočkali jsme se startu Delta IV Heavy s něčím, co zřejmě připomíná HST, jen bude koukat na Zemi. Před 25 lety odstartovala mise Clementine, tehdy po dlouhé době další průzkumník Měsíce.