Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 21. týdnu (22.-28.5.2006)

Úkazy na obloze ve 21. týdnu (22.-28.5.2006)

Úkazy na obloze ve 21. týdnu (22. - 28. května 2006)

Měsíc je 27. května v 7 h 25 min v novu, 22. května v 17 h prochází přízemím (vzdálenost Země - Měsíc 369 tisíc km). V tomto týdnu prochází souhvězdími Ryb, Berana a Býka. Ve středu 24. května ráno se promítá poblíž planety Venuše.

Planety viditelné okem: Venuše (jasnost -4,0 mag, pohybuje se v souhvězdí Ryb) září za ranního svítání nízko nad východem; po Měsíci je nejjasnějším objektem ranní oblohy. Na večerní obloze svítí planety Mars (1,6 mag, prochází souhvězdím Blíženců směrem k hranici se souhvězdím Raka) a Saturn (0,3 mag, Rak), tyto planety jsou nejlépe viditelné v první polovině noci. Nejjasnější planeta večerní oblohy, Jupiter (-2,5 mag, Váhy), je nad obzorem celou noc. Polohy nejjasnějších Jupiterových a Saturnových měsíců můžeme identifikovat např. podle grafů otištěných ve Hvězdářské ročence na letošní rok.

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.