Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 21. týdnu

Úkazy na obloze ve 21. týdnu

- od 21. do 27. května 2007:

Slunce vstupuje 21. května ve 12 h 12 min do znamení Blíženců. Na obloze se promítá do souhvězdí Býka nedaleko Plejád.

se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 21.5. večer prochází na obloze nedaleko hvězdokupy M 44 – Jesličky v souhvězdí Raka, 22.5. zakryje planetu Saturn. Následující noc jej spatříme poblíž hvězdy Regulus, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Lva, 28.5. projde kolem Spiky v souhvězdí Panny. 23. května ve 23 h 2 min je Měsíc v první čtvrti, 27. května prochází odzemím (vzdálenost od Země 405 tisíc km).

Planety viditelné okem:
Merkur (jeho jasnost klesá z -0,5 na 0,0 mag; promítá se do souhvězdí Býka nedaleko hranice s Vozkou; v polovině týdne jej spatříme poblíž hvězdy Elnath) je viditelný na večerní obloze; koncem týdne zapadá hodinu před půlnocí. Velmi jasná Venuše (-4,2 mag, Blíženci) zapadá až o půl jedné. Před půlnocí vychází největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,6 mag, Hadonoš), ve tři hodiny ráno načervenalý Mars (0,9 mag; Ryby, v polovině týdne vstoupí do výběžku souhvězdí Velryby). Saturn (0,5 mag, Lev) je viditelný hned zvečera, počátkem týdne zapadá dvě hodiny po půlnoci.

Zajímavé úkazy: v úterý 22. května večer nastane zákryt planety Saturn Měsícem, úkaz je viditelný i z území naší republiky, i když jen v nevelké výšce nad západojihozápadem a navíc před koncem občanského soumraku. Zákryt začíná před půl desátou večer, výstup planety z měsíčního kotouče nastává zhruba o hodinu později. Následující zákryt Saturnu Měsícem se odehraje až 4. ledna 2025. Bližší informace a časové údaje najdete např. ve Hvězdářské ročence na rok 2007.
V tomto týdnu začíná období viditelnosti ranních jasných přeletů Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace získáte např. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.