Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 21. týdnu

Úkazy na obloze ve 21. týdnu

- od 21. do 27. května 2007:

Slunce vstupuje 21. května ve 12 h 12 min do znamení Blíženců. Na obloze se promítá do souhvězdí Býka nedaleko Plejád.

se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 21.5. večer prochází na obloze nedaleko hvězdokupy M 44 – Jesličky v souhvězdí Raka, 22.5. zakryje planetu Saturn. Následující noc jej spatříme poblíž hvězdy Regulus, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Lva, 28.5. projde kolem Spiky v souhvězdí Panny. 23. května ve 23 h 2 min je Měsíc v první čtvrti, 27. května prochází odzemím (vzdálenost od Země 405 tisíc km).

Planety viditelné okem:
Merkur (jeho jasnost klesá z -0,5 na 0,0 mag; promítá se do souhvězdí Býka nedaleko hranice s Vozkou; v polovině týdne jej spatříme poblíž hvězdy Elnath) je viditelný na večerní obloze; koncem týdne zapadá hodinu před půlnocí. Velmi jasná Venuše (-4,2 mag, Blíženci) zapadá až o půl jedné. Před půlnocí vychází největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,6 mag, Hadonoš), ve tři hodiny ráno načervenalý Mars (0,9 mag; Ryby, v polovině týdne vstoupí do výběžku souhvězdí Velryby). Saturn (0,5 mag, Lev) je viditelný hned zvečera, počátkem týdne zapadá dvě hodiny po půlnoci.

Zajímavé úkazy: v úterý 22. května večer nastane zákryt planety Saturn Měsícem, úkaz je viditelný i z území naší republiky, i když jen v nevelké výšce nad západojihozápadem a navíc před koncem občanského soumraku. Zákryt začíná před půl desátou večer, výstup planety z měsíčního kotouče nastává zhruba o hodinu později. Následující zákryt Saturnu Měsícem se odehraje až 4. ledna 2025. Bližší informace a časové údaje najdete např. ve Hvězdářské ročence na rok 2007.
V tomto týdnu začíná období viditelnosti ranních jasných přeletů Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace získáte např. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.