Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 24. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 24. týdnu 2008

- od 9. do 15. června

Měsíc je 10.6. v 17 h 3 min v první čtvrti. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Lva, Panny a Vah. 9.6. večer se promítá poblíž planety Saturn, 12. a 13.6. nedaleko nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny, hvězdy Spica.
Planety viditelné okem: Merkur a Venuše jsou nepozorovatelné, promítají se ve směru ke Slunci. Venuše je 9.6. v horní konjunkci se Sluncem, týž den prochází v největší vzdálenosti od Země (1,7356 astronomické jednotky).
V první polovině noci je viditelný Mars (jasnost 1,5 mag, 10.6. přetne hranici souhvězdí Raka a Lva), Saturn zapadá hodinu po půlnoci (0,4 mag, Lev). Nejjasnější planetou ranní oblohy je Jupiter (-2,4 mag, Střelec), najdeme ho snadno za svítání nad jižním obzorem.
Zajímavé úkazy: 12.6. je v opozici se Sluncem planetka Juno (9,9 mag). Prochází souhvězdím Hadonoše, nejlepší pozorovací podmínky nastávají kolem půlnoci. Týž den prochází v nejmenší vzdálenosti od Země (0,210 astronomické jednotky) kometa C/2007 W1 (Boattini), objevená 20. listopadu loňského roku.

13. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 25. 3. do 31. 3. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti a ve dvou těsných konjunkcích s ranními planetami. Večer je vidět Mars poblíž Plejád. Ráno je vidět Jupiter a Saturn. Slunce překvapilo velkou skupinou skvrn v opravdu aktivní oblasti. Planetka Bennu vyvrhuje kamení. Start evropské rakety Vega byl úspěšný. Firma OneSpace chystá první start své rakety. Očekáváme výstup dvou žen do volného kosmu. V noci na neděli se změní čas o hodinu vpřed na letní.

Stanice ISS stoupá nad západní obzor a napravo planeta Mars