Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 25. týdnu (20. - 26. června 2005)

Úkazy na obloze ve 25. týdnu (20. - 26. června 2005)

Přehled astronomických úkazů na 25. týden (20.6 - 26.6.2005).

Slunce vstupuje 21. června v 8 h 46 min do znamení Raka. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto.

Měsíc je 22. června v 6 h 14 min v úplňku, o den později v přízemí (vzdálenost Země-Měsíc: 360 tisíc km). Tento týden prochází souhvězdími Štíra (20.6. večer prochází poblíž hvězdy Antares, nejjasnější hvězdy v souhvězdí Štíra), Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře.

Planety pozorovatelné okem: velmi jasná Venuše (-3,9 mag) září na večerní obloze nevysoko nad západoseverozápadem. V její blízkosti se nachází také planeta Merkur, jeho jasnost klesá z -0,6 mag na -0,1 mag. Obě planety zapadají kolem tři čtvrtě na jedenáct večer a pohybují se souhvězdími Blíženců a Raka. Na ranní obloze je pozorovatelný Mars (0,0 mag, přechází ze souhvězdí Ryb do Velryby), jasný Jupiter (-2,1 mag) v Panně je nejlépe viditelný v první polovině noci. Planeta Saturn (0,2 mag) zapadá již před 23. hodinou, promítá se do souhvězdí Blíženců. 25. června nastává konjunkce Venuše se Saturnem, následující den konjunkce Merkura s planetou Saturn; seskupení těchto tří planet můžeme na večerní obloze pozorovat již od středy 23. června nízko nad západoseverozápadem.

Tento týden jsou z našeho území dobře pozorovatelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace o viditelnosti této orbitální stanice lze získat např. internetových stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk