Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 25. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 25. týdnu 2008

- od 16. do 22. června

Slunce vstupuje 21. června v 1 h 59 min do znamení Raka. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto.
Měsíc je 16.6. ve 20 h v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc: 406 tisíc km), 18.6. v 19 h 30 min v úplňku. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. 20.6. nastává konjunkce Jupitera s Měsícem, přiblížení obou těles můžeme pozorovat nejlépe 20. a 21.6. ráno.
Planety: Merkur a Venuše jsou nepozorovatelné, promítají se ve směru ke Slunci. Večer po západu slunce je dobře viditelný Mars (jasnost 1,6 mag) a Saturn (0,8 mag), obě planety se pohybují v souhvězdí Lva. Kolem půl desáté večer vychází největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,7 mag). Prochází souhvězdím Střelce, nejlepší pozorovací podmínky nastávají ve druhé polovině noci. V dalekohledu můžeme na ranní obloze pozorovat rovněž planety Uran (5,8 mag, promítá se do souhvězdí Vodnáře) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh). Trpasličí planeta Pluto (13,9 mag) prochází 19.6. v nejmenší vzdálenosti od Země (30,476 a.j.), 20.6. je v opozici se Sluncem - nastávají ideální pozorovací podmínky. Zobrazí ji větší hvězdářský dalekohled, pohybuje se v souhvězdí Střelce poblíž hvězdy 6 Sgr. Mapka je k dispozici např. ve Hvězdářské ročence 2008.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

46P/Wirtanen