Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 25. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 25. týdnu 2008

- od 16. do 22. června

Slunce vstupuje 21. června v 1 h 59 min do znamení Raka. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto.
Měsíc je 16.6. ve 20 h v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc: 406 tisíc km), 18.6. v 19 h 30 min v úplňku. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. 20.6. nastává konjunkce Jupitera s Měsícem, přiblížení obou těles můžeme pozorovat nejlépe 20. a 21.6. ráno.
Planety: Merkur a Venuše jsou nepozorovatelné, promítají se ve směru ke Slunci. Večer po západu slunce je dobře viditelný Mars (jasnost 1,6 mag) a Saturn (0,8 mag), obě planety se pohybují v souhvězdí Lva. Kolem půl desáté večer vychází největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,7 mag). Prochází souhvězdím Střelce, nejlepší pozorovací podmínky nastávají ve druhé polovině noci. V dalekohledu můžeme na ranní obloze pozorovat rovněž planety Uran (5,8 mag, promítá se do souhvězdí Vodnáře) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh). Trpasličí planeta Pluto (13,9 mag) prochází 19.6. v nejmenší vzdálenosti od Země (30,476 a.j.), 20.6. je v opozici se Sluncem - nastávají ideální pozorovací podmínky. Zobrazí ji větší hvězdářský dalekohled, pohybuje se v souhvězdí Střelce poblíž hvězdy 6 Sgr. Mapka je k dispozici např. ve Hvězdářské ročence 2008.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.