Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 25. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 25. týdnu 2008

- od 16. do 22. června

Slunce vstupuje 21. června v 1 h 59 min do znamení Raka. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto.
Měsíc je 16.6. ve 20 h v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc: 406 tisíc km), 18.6. v 19 h 30 min v úplňku. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. 20.6. nastává konjunkce Jupitera s Měsícem, přiblížení obou těles můžeme pozorovat nejlépe 20. a 21.6. ráno.
Planety: Merkur a Venuše jsou nepozorovatelné, promítají se ve směru ke Slunci. Večer po západu slunce je dobře viditelný Mars (jasnost 1,6 mag) a Saturn (0,8 mag), obě planety se pohybují v souhvězdí Lva. Kolem půl desáté večer vychází největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,7 mag). Prochází souhvězdím Střelce, nejlepší pozorovací podmínky nastávají ve druhé polovině noci. V dalekohledu můžeme na ranní obloze pozorovat rovněž planety Uran (5,8 mag, promítá se do souhvězdí Vodnáře) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh). Trpasličí planeta Pluto (13,9 mag) prochází 19.6. v nejmenší vzdálenosti od Země (30,476 a.j.), 20.6. je v opozici se Sluncem - nastávají ideální pozorovací podmínky. Zobrazí ji větší hvězdářský dalekohled, pohybuje se v souhvězdí Střelce poblíž hvězdy 6 Sgr. Mapka je k dispozici např. ve Hvězdářské ročence 2008.

Protuberance