Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 27. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 27. týdnu 2008

- od 30. června do 6. července

Slunce: 4. července v 10 h je Země v odsluní, tedy v největší vzdálenosti od Slunce (152,1 milionu km).
Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. 1.7. ve 23 h je v přízemí (vzdálenost Země-Měsíc: 360 tisíc km), 3.7. ve 4 h 18 min v novu, promítá se ve směru ke Slunci. Období kolem novu je výhodné k pozorování objektů vzdáleného vesmíru, například mlhovin nebo galaxií, které jindy Měsíc svým svitem přezáří. Koncem týdne prochází Měsíc nedaleko Marsu a Saturnu; konjunkce s Marsem nastává 6.7., se Saturnem 7.7.
Planety sluneční soustavy: planety Mars (jasnost 1,6 mag) a Saturn (0,8 mag) jsou viditelné večer po západu Slunce nízko nad západním obzorem, zapadají již před půlnocí. Obě se pohybují v souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Nejjasnější planeta, Jupiter (-2,7 mag), je nad obzorem celou noc. Prochází souhvězdím Střelce. Planety Uran (5,8 mag) a Neptun (7,8 mag) jsou nejlépe pozorovatelné ve druhé polovině noci, spatříme je v menším hvězdářském dalekohledu. Identifikační mapku zašleme na požádání.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.