Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 27. týdnu (4. - 10. července 2005)

Úkazy na obloze ve 27. týdnu (4. - 10. července 2005)

Přehled astronomických úkazů na 27. týden (4.7.-10.7.2005).

Měsíc je 6.7. ve 14 h 3 min v novu, 8.7. ve 20 h v odzemí (406 tisíc km). Tento týden prochází na obloze souhvězdími Býka, Blíženců, Raka (8.7. prochází poblíž hvězdokupy M 44 Jesličky) a Lva. Konjunkce Měsíce s Merkurem a Venuší nastává 8.7. večer.

Planety pozorovatelné okem: za večerního soumraku spatříme nízko nad západoseverozápadním obzorem Merkura (jeho zdánlivá hvězdná velikost klesá z 0,3 na 0,6 mag) v blízkosti velmi jasné Venuše (-3,9 mag); konjunkce obou planet nastává 7. července. Planety procházejí souhvězdím Raka, počátkem týdne se promítají nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky. Jupiter (-2,0 mag) je v souhvězdí Panny viditelný zhruba do půlnoci, jeho čtyři nejjasnější měsíce Io, Europu, Ganymeda a Kallisto můžeme pozorovat již triedrem. Polohy těchto měsíců vzhledem k planetě Jupiter lze nalézt např. ve Hvězdářské ročence pro rok 2005. Po půl jedné v noci vychází načervenalý Mars (-0,1 mag, Ryby).

5. července v 7 hodin prochází Země odsluním, tedy v největší vzdálenosti od Slunce (152 102 000 km).

Tento týden jsou z území naší republiky pozorovatelné velmi jasné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace lze získat např. na www.heavens-above.com, příp. dotazem na e-mailové adrese preletyiss@seznam.cz.

M1 - Krabia hmlovina

Emisná hmlovina v súhvezdí Býk. Vzdialenosť asi 6.600 svetelných rokov. Pozostatok supernovy SN 1054.