Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 31. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 31. týdnu 2008

Středa 30. července ve 22:30 SELČ
- od 28. července do 3. srpna

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 30. července ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc se v tomto týdnu promítá do souhvězdí Býka, Blíženců, Raka a Lva. 30.7. prochází přízemím (vzdálenost Země - Měsíc 364 520 km), 1. srpna je v novu. 28.7. nastává konjunkce Měsíce s nejjasnější stálicí v souhvězdí Býka, hvězdou Aldebaran, 31.7. s hvězdou Pollux v Blížencích.
Planety sluneční soustavy: Jupiter (jasnost -2,7 mag) je v souhvězdí Střelce viditelný celou noc, po Měsíci je nejjasnějším tělesem na noční obloze. Planety Uran (5,8 mag) a Neptun (7,8 mag) jsou pozorovatelné triedrem nejlépe ve druhé polovině noci. Uran se promítá do souhvězdí Vodnáře, Neptun do sousedního souhvězdí Kozoroha. Identifikační mapku zašleme na požádání.
Zajímavé astronomické úkazy: V pátek 1. srpna nastává zatmění Slunce, které bude z území naší republiky viditelné jako částečné (úplné zatmění bude pozorovatelné v Kanadě, v Grónsku, v Severním ledovém oceánu, v Rusku, Mongolsku a Číně). Zatmění začíná krátce před jedenáctou hodinou, největší fáze, kdy bude zakryta přibližně čtvrtina průměru slunečního kotouče, nastává v Praze v 11 h 41 min. Částečné zatmění skončí kolem půl jedné. Další nejbližší částečné zatmění Slunce pozorovatelné u nás nastane 4. ledna 2011, nejbližší částečné měsíční zatmění v noci z 16. na 17. srpna letošního roku.
I v tomto týdnu jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, další informace a časové údaje jsou k dispozici na stránkách www.heavens-above.com, získáte je rovněž odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz.

Léto