Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 33. týdnu

Úkazy na obloze ve 33. týdnu

od 13. do 19. srpna 2007:

Měsíc prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. Nov nastává 13. srpna v 1 h 2 min. 19. srpna v 5 h prochází Měsíc odzemím (405 tisíc km).
Planety: Merkur, Venuše a Saturn se promítají ve směru ke Slunci a nejsou viditelné. Na večerní obloze září na hranici Hadonoše a Štíra až do půlnoci výrazný Jupiter (jasnost –2,3 mag). Na ranní obloze svítí načervenalý Mars (0,3 mag, promítá se do souhvězdí Býka; poblíž najdeme nejznámější hvězdokupu naší oblohy, otevřenou hvězdokupu M 45 – Plejády). V dalekohledu můžeme pozorovat planety Uran (5,7 mag) a Neptun (7,8 mag). Uran se pohybuje v souhvězdí Vodnáře, vychází kolem deváté hodiny večer a je viditelný už v triedru. Neptun je nad obzorem po celou noc, prochází severovýchodní oblastí Kozoroha a spatříme ho již silnějším triedrem. Mapka obou planet je k dispozici např. ve Hvězdářské ročence na rok 2007.
Zajímavé úkazy: Maximum meteorického roje Perseid nastalo 13. srpna v dopoledních hodinách, zvýšený výskyt meteorů můžeme pozorovat i v následujících dnech. V tomto týdnu jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, ke které je připojen raketoplán Endeavour. Období večerní viditelnosti stanice končí 20. srpna.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.