Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 34. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 34. týdnu 2008

Středa 20. srpna ve 22:30 SELČ
- od 18. do 24. srpna

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 20. srpna ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Slunce vstupuje 22.8. ve 20 h 2 min do znamení Panny.
Měsíc je 24. srpna v 1 h 49 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu se pohybuje souhvězdími Vodnáře, Ryb, Berana a Býka. 18. a 19.8. projde na obloze poblíž Uranu, v noci z 23. na 24.8. v těsné blízkosti otevřené hvězdokupy M 45 - Plejády v souhvězdí Býka; v sobotu 23.8. před půlnocí dojde k zákrytu jedné z hvězd této hvězdokupy, stálice Alcyone. Úkaz se však odehraje jen nízko nad východoseverovýchodem.
Planety: Okem je viditelný Jupiter, v dalekohledu planety Uran a Neptun. Jupiter (jasnost -2,6 mag) prochází souhvězdím Střelce, zapadá dvě hodiny po půlnoci. Po Měsíci je nejjasnějším objektem na obloze. Uran (5,7 mag) se promítá do Vodnáře, Neptun (7,8 mag) do sousedního souhvězdí Kozoroha. Obě planety jsou pozorovatelné celou noc, k jejich vyhledání stačí silnější triedr.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk