Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 36. týdnu (5.-11.9. 2005)

Úkazy na obloze ve 36. týdnu (5.-11.9. 2005)

Přehled astronomických úkazů na 36. týden (5.9.-11.9.2005).

Měsíc je 11. září ve 13 h 37 min v první čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra a Hadonoše. Zajímavé seskupení Měsíce s Jupiterem, Venuší a hvězdou Spika v souhvězdí Panny můžeme pozorovat 6. a 7. září večer. 7.9. nastává zákryt Venuše Měsícem, z našeho území však úkaz není pozorovatelný.

Planety: Venuše (-4,0 mag) září na večerní obloze nízko nad západojihozápadem nedaleko Jupiteru (-1,7 mag; obě planety se promítají do souhvězdí Panny). Na ranní obloze je pozorovatelný Saturn (0,3 mag, Rak) a výrazný Mars (-1,2 mag, Beran). Dalekohledem můžeme vyhledat planetu Uran (5,7 mag) a také Neptuna (7,9 mag, Kozoroh). Obě planety jsou nad obzorem po většinu noci.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.