Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 36. týdnu (5.-11.9. 2005)

Úkazy na obloze ve 36. týdnu (5.-11.9. 2005)

Přehled astronomických úkazů na 36. týden (5.9.-11.9.2005).

Měsíc je 11. září ve 13 h 37 min v první čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra a Hadonoše. Zajímavé seskupení Měsíce s Jupiterem, Venuší a hvězdou Spika v souhvězdí Panny můžeme pozorovat 6. a 7. září večer. 7.9. nastává zákryt Venuše Měsícem, z našeho území však úkaz není pozorovatelný.

Planety: Venuše (-4,0 mag) září na večerní obloze nízko nad západojihozápadem nedaleko Jupiteru (-1,7 mag; obě planety se promítají do souhvězdí Panny). Na ranní obloze je pozorovatelný Saturn (0,3 mag, Rak) a výrazný Mars (-1,2 mag, Beran). Dalekohledem můžeme vyhledat planetu Uran (5,7 mag) a také Neptuna (7,9 mag, Kozoroh). Obě planety jsou nad obzorem po většinu noci.

38. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 14. 9. do 20. 9. 2020. Měsíc bude v novu. Pokračuje ideální večerní viditelnost dvojice velkých planet Jupiteru a Saturnu. Stále se zlepšuje i viditelnost planety Mars. Ráno můžeme vidět jasnou Venuši, která projde kolem Jesliček. Aktivita Slunce je nízká. Na ranní obloze bude vidět slabý kužel zvířetníkového světla. Prohlédneme si detailně mlhoviny v souhvězdí Labutě. V týdnu jsou v plánu dva čínské starty v jednom dni a dva starty z mysu Canaveral. Před 105 lety se narodil John Dobson, který přinesl amatérským astronomům zajímavou konstrukci dalekohledu.