Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 38. týdnu (18. - 24.9.2006)

Úkazy na obloze ve 38. týdnu (18. - 24.9.2006)

Slunce vstupuje 23.9. v 6 h 3 min do znamení Vah. Nastává podzimní rovnodennost, začíná astronomický podzim.

Měsíc je 22. září ve 13 h 45 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Raka, Lva a Panny. 18.9. ráno se promítá poblíž hvězdokupy M 44 - Jesličky, 19.9. ráno projde kolem Saturnu, 21.9. poblíž Venuše. Konjunkce Měsíce s hvězdou Spika v souhvězdí Panny nastává 24.9.

Planety viditelné okem: Jasná Venuše (-3,9 mag, prochází souhvězdím Lva) září za svítání velmi nízko nad východním obzorem. Nedaleko ní je pozorovatelný Saturn (0,5 mag, Lev). Večer po západu slunce je v nevelké výšce nad jihozápadem viditelný Jupiter (-1,9 mag, Váhy), koncem týdne zapadá již kolem půl deváté.

Zajímavé úkazy: 22.9. nastává prstencové zatmění Slunce, u nás nepozorovatelné ani jako částečné.

atlas oblohyPřevzato: Hvězdárna v Úpici

38. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 14. 9. do 20. 9. 2020. Měsíc bude v novu. Pokračuje ideální večerní viditelnost dvojice velkých planet Jupiteru a Saturnu. Stále se zlepšuje i viditelnost planety Mars. Ráno můžeme vidět jasnou Venuši, která projde kolem Jesliček. Aktivita Slunce je nízká. Na ranní obloze bude vidět slabý kužel zvířetníkového světla. Prohlédneme si detailně mlhoviny v souhvězdí Labutě. V týdnu jsou v plánu dva čínské starty v jednom dni a dva starty z mysu Canaveral. Před 105 lety se narodil John Dobson, který přinesl amatérským astronomům zajímavou konstrukci dalekohledu.