Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 38. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 38. týdnu 2008

Středa 17. září ve 22:30 SELČ
- od 15. do 21. září

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 17. září ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc: úplněk nastává 15.9. v 11 h 13 min, 20.9. v 5 h prochází Měsíc přízemím, ve vzdálenosti 369 tisíc km od Země. V tomto týdnu se pohybuje souhvězdími Ryb, Berana a Býka. 15.9. je Měsíc v konjunkci s Uranem, v noci z 19. na 20. září prochází kolem nejznámější hvězdokupy na obloze, otevřené hvězdokupy M 45 - Plejády (česky Kuřátka).
Z planet je nejjasnější Venuše (jasnost -3,9 mag, promítá se do souhvězdí Panny nedaleko hvězdy Spika). Najdeme ji za soumraku velmi nízko nad západojihozápadem, počátkem týdne zapadá už kolem osmé hodiny večer. Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,5 mag, Střelec), září nad jihem až jihozápadem do půlnoci. Pokud se na Jupitera podíváte malým dalekohledem, spatříte v těsné blízkosti jeho kotoučku jasné "hvězdičky" - čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto.
Koncem týdne začíná další období večerních přeletů Mezinárodní kosmické stanice, nejjasnější dvouminutový přelet ISS v tomto týdnu bude ve středních Čechách viditelný 21.9. od 20:47 do 20.49. Stanice proletí nad jižním obzorem nedaleko jasného Jupitera.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.