Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 38. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 38. týdnu 2008

Středa 17. září ve 22:30 SELČ
- od 15. do 21. září

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 17. září ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc: úplněk nastává 15.9. v 11 h 13 min, 20.9. v 5 h prochází Měsíc přízemím, ve vzdálenosti 369 tisíc km od Země. V tomto týdnu se pohybuje souhvězdími Ryb, Berana a Býka. 15.9. je Měsíc v konjunkci s Uranem, v noci z 19. na 20. září prochází kolem nejznámější hvězdokupy na obloze, otevřené hvězdokupy M 45 - Plejády (česky Kuřátka).
Z planet je nejjasnější Venuše (jasnost -3,9 mag, promítá se do souhvězdí Panny nedaleko hvězdy Spika). Najdeme ji za soumraku velmi nízko nad západojihozápadem, počátkem týdne zapadá už kolem osmé hodiny večer. Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,5 mag, Střelec), září nad jihem až jihozápadem do půlnoci. Pokud se na Jupitera podíváte malým dalekohledem, spatříte v těsné blízkosti jeho kotoučku jasné "hvězdičky" - čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto.
Koncem týdne začíná další období večerních přeletů Mezinárodní kosmické stanice, nejjasnější dvouminutový přelet ISS v tomto týdnu bude ve středních Čechách viditelný 21.9. od 20:47 do 20.49. Stanice proletí nad jižním obzorem nedaleko jasného Jupitera.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

kometa 46P/Wirtanen

Výsledek dnešního fotografování komety 46P/Wirtanen. Kvalitu výsledku bohužel nepříznivě ovlivnila rychle přicházející mlha.