Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 42. týdnu -

Úkazy na obloze ve 42. týdnu -

od 15. do 21. října 2007

Měsíc je 19. října v 10 h 33 min v první čtvrti. Tento týden prochází na obloze souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 16.10. večer se promítá nedaleko Jupitera.
Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný. Velmi jasná Jitřenka - Venuše září před východem Slunce vysoko nad jihovýchodem. Vychází kolem čtvrt na čtyři, je nejjasnějším objektem ranní oblohy. Nedaleko Venuše svítí nažloutlý Saturn; obě planety se pohybují v souhvězdí Lva, poblíž se nachází také nejjasnější stálice souhvězdí Lva, hvězda Regulus. Večer za soumraku svítí nízko nad jihozápadem v Hadonoši Jupiter, kolem půl desáté večer vychází planeta Mars, promítá se do souhvězdí Blíženců.
Zajímavé úkazy: Koncem týdne můžeme pozorovat zvýšený výskyt meteorů roje Orionid, maximum nastává 21.10.
Celý týden jsou dobře pozorovatelné večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Stanice je viditelná i bez dalekohledu jako pomalu letící, velmi jasná „hvězda“. Aktuální informace o přeletech získáte odesláním dotazu na adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.
Na večerní obloze je velmi nízko nad obzorem pozorovatelná kometa C/2007 F1 (LONEOS). V tomto týdnu se pohybuje v souhvězdí Pastýře nedaleko jasné hvězdy Arcturus. K jejímu sledování je výhodné použít silnější triedr.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.