Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 44. týdnu

Úkazy na obloze ve 44. týdnu

- od 29. října do 4. listopadu 2007

Měsíc je 1. listopadu ve 22 h 18 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. Koncem října se promítá poblíž planety Mars, 1. a 2.11. prochází kolem hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka, 4.11. ráno nedaleko Saturnu a hvězdy Regulus; poblíž září také velmi jasná Venuše.

Planety viditelné okem: Merkur (jasnost -0,2 mag) se objevuje koncem týdne ráno nízko nad východojihovýchodem, promítá se do souhvězdí Panny nedaleko hvězdy Spika. Venuše (-4,4 mag) je stále nejjasnějším objektem ranní oblohy, září od půl třetí vysoko nad obzorem až do svítání. Prochází souhvězdím Lva, koncem týdne přetne hranici se souhvězdím Panny. Mars (-0,7 mag) v Blížencích vychází večer kolem osmé hodiny, Jupiter (-1,9 mag) v Hadonoši je pozorovatelný krátce po setmění nízko nad jihozápadem. Saturn (0,8 mag) ve Lvu vychází hodinu po půlnoci.

Po celou noc je pouhým okem pozorovatelná kometa 17P/Holmes, objevená v roce 1892. V jádru komety, které bylo viditelné ještě minulý týden jen velkými dalekohledy, došlo k výbuchu a kometa se výrazně zjasnila. V současné době je pozorovatelná jako mlhavý kruhový obláček nejlépe malým triedrem. Promítá se do souhvězdí Persea poblíž jeho nejjasnější hvězdy Mirfak. Pozorování však bude počátkem týdne rušit Měsíc.

Kométa C/2018 Y1 Iwamoto

Pozorovanie bolo rušené Mesiacom po prvej štvrti a poryvmi vetra. Sever hore, východ vľavo.