Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 45. týdnu (7. - 13. listopadu 2005)

Úkazy na obloze ve 45. týdnu (7. - 13. listopadu 2005)

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 9. listopadu ve 2 h 56 min je v první čtvrti, 10. listopadu v 1 h v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc = 370 tisíc km).

Planety pozorovatelné okem: Venuše (zdánlivá hvězdná velikost -4,4 mag) se promítá do souhvězdí Střelce. Je viditelná večer krátce po západu slunce nízko nad jihojihozápadem, zapadá již po půl sedmé večer. Mars (-2,2 mag) je pozorovatelný celou noc, 7. listopadu je v opozici se Sluncem; nastávají ideální podmínky k jeho sledování. Saturn (0,3 mag) vychází kolem desáté hodiny večer, nejlépe je viditelný po půlnoci. Prochází souhvězdím Raka, nedaleko něho spatříme také známou hvězdokupu M 44 Jesličky. Na ranní obloze se nízko nad východojihovýchodem objevuje Jupiter (-1,7 mag), promítá se do souhvězdí Panny.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné velmi jasné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace lze získat např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.