Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 46. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 46. týdnu 2008

Středa 12. listopadu ve 21:30 SEČ
- od 10. do 16. listopadu

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 12. listopadu ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc se pohybuje souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. V noci ze 13. na 14.11. projde těsně kolem hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka. 13. listopadu v 7 h 18 min je v úplňku, 14.11. v 11 h prochází přízemím, ve vzdálenosti 359 tisíc km od Země.
Planety viditelné okem: Na večerní obloze září nízko nad jihozápadem dvojice velmi jasných planet, Jupiter (jasnost -2,1 mag) a Venuše (-4,1 mag). Obě planety se budou v průběhu následujících týdnů k sobě postupně přibližovat, nejtěsnější přiblížení nastane 1. prosince, kdy dojde rovněž k zákrytu Venuše Měsícem. Na ranní obloze svítí od půl druhé nažloutlý Saturn (1,1 mag). Pohybuje se v souhvězdí Lva.
Zajímavé úkazy: Koncem týdne můžeme zaznamenat zvýšený výskyt "padajících hvězd" - meteorů roje Leonid. Maximum nastává 17. listopadu. Radiant, tedy místo na obloze odkud meteory zdánlivě vylétají, se nachází v souhvězdí Lva.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk