Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 46. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 46. týdnu 2008

Středa 12. listopadu ve 21:30 SEČ
- od 10. do 16. listopadu

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 12. listopadu ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc se pohybuje souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. V noci ze 13. na 14.11. projde těsně kolem hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka. 13. listopadu v 7 h 18 min je v úplňku, 14.11. v 11 h prochází přízemím, ve vzdálenosti 359 tisíc km od Země.
Planety viditelné okem: Na večerní obloze září nízko nad jihozápadem dvojice velmi jasných planet, Jupiter (jasnost -2,1 mag) a Venuše (-4,1 mag). Obě planety se budou v průběhu následujících týdnů k sobě postupně přibližovat, nejtěsnější přiblížení nastane 1. prosince, kdy dojde rovněž k zákrytu Venuše Měsícem. Na ranní obloze svítí od půl druhé nažloutlý Saturn (1,1 mag). Pohybuje se v souhvězdí Lva.
Zajímavé úkazy: Koncem týdne můžeme zaznamenat zvýšený výskyt "padajících hvězd" - meteorů roje Leonid. Maximum nastává 17. listopadu. Radiant, tedy místo na obloze odkud meteory zdánlivě vylétají, se nachází v souhvězdí Lva.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

Kometa 46P na Benecku