Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 47. týdnu (20.-26.11.2006)

Úkazy na obloze ve 47. týdnu (20.-26.11.2006)

Slunce vstupuje 22. listopadu ve 12 h 1 min do znamení Střelce. V tomto týdnu přechází ze souhvězdí Vah do Štíra.

Měsíc je 20. listopadu ve 23 h 18 min v novu. Prochází souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 26.11. se promítá poblíž Neptunu.

Planety: Merkur (jasnost -0,4 mag) je viditelný na ranní obloze nízko nad jihojihovýchodem. Pohybuje se souhvězdím Vah, 25.11. je v největší západní elongaci. Planety Venuše, Mars a Jupiter nejsou pozorovatelné. Saturn (jasnost 0,5 mag, promítá se poblíž hvězdy Regulus do souhvězdí Lva) vychází o půl jedenácté, Planety Uran a Neptun jsou v dalekohledu viditelné nejlépe večer po západu slunce. Uran (5,8 mag. Vodnář) zapadá kolem půlnoci, Neptun (7,9 mag, Kozoroh) již kolem desáté večer.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Aktuální informace o nejjasnějších přeletech lze získat např. dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Snímek komety C/2017 K2 (PANSTARRS) v souhvězdí Hadonoše. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšen, sever je nahoře, východ vlevo. Vzdálenost od Země byla 2.435 au, od Slunce 3.148 au. Silný svit Měsíce a vysoká oblačnost.