Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 47. týdnu (20.-26.11.2006)

Úkazy na obloze ve 47. týdnu (20.-26.11.2006)

Slunce vstupuje 22. listopadu ve 12 h 1 min do znamení Střelce. V tomto týdnu přechází ze souhvězdí Vah do Štíra.

Měsíc je 20. listopadu ve 23 h 18 min v novu. Prochází souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 26.11. se promítá poblíž Neptunu.

Planety: Merkur (jasnost -0,4 mag) je viditelný na ranní obloze nízko nad jihojihovýchodem. Pohybuje se souhvězdím Vah, 25.11. je v největší západní elongaci. Planety Venuše, Mars a Jupiter nejsou pozorovatelné. Saturn (jasnost 0,5 mag, promítá se poblíž hvězdy Regulus do souhvězdí Lva) vychází o půl jedenácté, Planety Uran a Neptun jsou v dalekohledu viditelné nejlépe večer po západu slunce. Uran (5,8 mag. Vodnář) zapadá kolem půlnoci, Neptun (7,9 mag, Kozoroh) již kolem desáté večer.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Aktuální informace o nejjasnějších přeletech lze získat např. dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.