Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Dosahuje Betelgeuse svého minima?

Dosahuje Betelgeuse svého minima?

Skvrnitý povrch Betelgeuse

Příběh obří hvězdy Betelgeuse, červeného veleobra na rameni Oriona, zaujal se začátkem roku laickou i odbornou veřejnost. Tato hvězda, stará jen miliony let, je tak velká, že se její život chýlí k závěru a řada lidí by si přála spatřit její explozi v podobě supernovy. Změny jasu této hvězdy jsou však pravidelně k vidění a jediné, čím nás nyní zaujala je, že zeslábla opravu hodně a nyní se dotkla možná svého minima na hranici 1,7 mag.

Jasnost Betelgeuse pravidelně kolísá, ale většinou v rozmezí 0,3 až 0,9 mag. Současný pokles postupně až pod 1,5 mag pokračoval i po celý leden až se dotkl nového minima kolem 1,7 mag. To, jak hvězda zeslábla neuniklo ani tomu, kdo se na oblohu dívá jen zběžně a díky blízkým hvězdám Aldebaran (1,0 mag) nebo Bellatrix (1,65 mag) se její jas snadno odhaduje. Nepochybně to i přineslo nové členy do řad amatérských pozorovatelů proměnných hvězd.

Betelgeuse je nepravidelná proměnná a v přiložené fourierově analýze vidíme několik maxim, která odpovídají hlavním cyklům proměnnosti jasu. Podle toho můžeme usuzovat, že hlavní cyklus je kolem 430 dní a další minimum tedy má nastat kolem 21. února. To by tedy mohlo být datum, které hodně napoví o dalším vývoji hvězdy - začne se opět zjasňovat nebo bude dále slábnout?

Fourierova analýza dat proměnnosti Betelgeuse v letech 1995-2018 Autor: Peranso
Fourierova analýza dat proměnnosti Betelgeuse v letech 1995-2018
Autor: Peranso
Problém současného poklesu je, že při běžných pulzacích je jasnost hvězdy alespoň kolem 0,9 mag – dobře to ukazuje přiložený obrázek za posledních 10 let dle dat AAVSO. Takže i kdyby pak jasnost stoupala, moc to neodpovídá na otázku, co přesně se s hvězdou děje nyní.

Jasnost Betelgeuse v průběhu 10 let dle dat AAVSO
Pokud by pokles jasu byl dán čistě fyzikální velikostí a svítivostí hvězdy (vlivem pulsací), pak by nyní musela být o 100 K chladnější a o 10 % menší, než v září 2019. Ze starších pozorování však víme, že hvězda je zároveň zahalena oblaky hmoty a při svém pohybu v okolí se před ní tvoří rázová vlna. Je tedy možné, že současný pokles jasu může být ovlivněn i oblakem vyvrženým směrem k nám.

Nezbývá tedy, než čekat a s napětím sledovat další vývoj jasu hvězdy. Vybuchne brzy jako supernova?

[1] Spaceweather.com