Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Exkluzivně: Černá díra se probudila po 26 letech

Exkluzivně: Černá díra se probudila po 26 letech

Představa rentgenové dvojvězdy s černou dírou.
Autor: ESO.

Astronomové zkoumající černé díry nyní zažívají velmi vzrušující období poté, co se v polovině června probudila v souhvězdí Labutě černá díra s názvem V404 Cygni. Má hmotnost převyšující deset hmot Sluncí a od nás je vzdálená téměř 8 000 světelných let. Její poslední zjasnění se odehrálo v roce 1989, tedy před více než čtvrt stoletím. Její jasnost velmi kolísá zřejmě v důsledku náhlých přetoků hmoty z hvězdy, která kolem černé díry obíhá s rotační periodou šest a půl dne. Odhaduje se, že je to hvězda hlavní posloupnosti o něco menší než naše Slunce. Její tvar je zřejmě zdeformovaný do tvaru vejce v důsledku silného slapového působení černé díry.

Současné přetoky hmoty jsou natolik vydatné, že při svých zjasněních je V404 Cyg nejjasnějším rentgenovým zdrojem na noční obloze. První, kdo si všiml probuzení této černé díry, byla družice Swift, která každý den automaticky monitoruje téměř celou oblohu. Následovaly a stále ještě následují další pozorování v celém oboru elektromagnetického spektra od rádiových vln až po vysoko-energetické záření gama.

Rentgenová dvojvězda V404 Cyg zdaleka ještě neutichá, projevuje se dalšími mohutnými záblesky a je nyní předmětem zájmu všech astronomů zkoumajících černé díry v rentgenových dvojhvězdách. Díky moderním detektorům mohou astronomové pozorně sledovat vývoj událostí s očekáváním, že se snad podaří odhalit část tajemství, která tato černá díra ukrývá.

Jiří Svoboda, Ph. D.
Oddělení Galaxií a planetárních systémů AsÚ AV ČR
jiri.svoboda@asu.cas.cz
Tel: +420 226 258 428
Web: astro.cas.cz/jiri-svoboda

[1] Space.com - Černá díra se probouzí po 26 letech

Štítky: Rentgenový zdroj, Černá díra, V404 Cyg

Kométa C/2022 E3 (ZTF)

Nie veľmi vydarený stack kométy a hviezd. Vybavenie: EQ5Pro, podomácky vyrobený newton 100/500, GSO 2" komakorektor, QHY 8L-C, SVbony UV/IR cut, guiding QHY5L-II-C, SVbony guidescope 240mm. Software: NINA, DSS, Siril, Starnet++, Adobe photoshop 200x60 sec. Lights gain5, offset115 pri -10°C, master bias, 60 flats, master darks.