Úvodní strana  >  Novinky  >  Kosmonautika

Kosmonautika

Vít Straka Kosmonautika

Loď Sojuz TMA-05M vypuštěná 15. července z Bajkonuru se dnes v 06:51 SELČ úspěšně připojila ke stanici ISS, když se obě tělesa pohybovala nad Kazachstánem. V den 37. výročí spojení lodí Sojuz a Apollo na orbitální dráze zvýšila počet obyvatel stanice až do poloviny září opět na šest lidí.
Sojuz TMA-05M při příletu k ISS. Autor: TV NASA
Sojuz TMA-05M při příletu k ISS.
Vít Straka Kosmonautika

Dnes v 04:40:03 SELČ z Bajkonuru odstartovala loď Sojuz TMA-05M s třemi astronauty a o devět minut později úspěšně dosáhla oběžné dráhy. Loď i její posádka stráví čtyři měsíce na stanici ISS, ke které dorazí v úterý ráno.
Start lodi Sojuz TMA-05M. Autor: TV NASA
Start lodi Sojuz TMA-05M.
Vít Straka Kosmonautika

V neděli 15. července se chystá start trojice astronautů ke stanici ISS, usazeni v lodi Sojuz mají vzlétnout z Bajkonuru v 04:40 ráno SELČ, start můžete sledovat živě na TV NASA od 03:30.
Vít Straka Kosmonautika

I když rekordně teplé počasí tohoto víkendu táhne ven, sledujte s námi v neděli 1. července přistání lodi Sojuz s třemi kosmonauty po více než půlročním pobytu na stanici ISS! Přistání je naplánováno na neděli 1. července v 10:14 SELČ, náš přenos začne v 09:00 ráno.
Vít Straka Kosmonautika

Čínský vesmírný program si připsal další padlý milník: Posádka lodi Shenzhou 9, nyní připojené k čínské orbitální stanici Tiangong 1, v neděli 24. června nasedla do své lodě, odpojila a vzdálila se od stanice, následně čínský astronaut Liu Wang převzal ruční řízení lodi a uskutečnil první spojení dvou čínských plavidel v kosmu v manuálním režimu. Jde o zajisté důležitou a užitečnou zkušenost pro Čínu, posádka Shenzhou 9 ještě zůstáva na palubě modulu Tiangong.
Loď Shenzhou pohledem kamery na palubě modulu Tiangong. Autor: spaceflightnow.com
Loď Shenzhou pohledem kamery na palubě modulu Tiangong.
Autor: spaceflightnow.com
Pavel Suchan Kosmonautika

Zveme vás na pravidelnou panelovou diskuzi Velvyslanectví USA "90 minut s Amerikou", tentokrát o budoucnosti soukromé dopravy do vesmíru. Debata za účasti předních odborníků se koná ve čtvrtek 21. června od 17:30 do 19:00 v Americkém centru (Tržiště 13, Praha 1 Malá Strana).
Vít Straka Kosmonautika

Čínská loď Shenzhou 9 s třemi astronauty na palubě (včetně první čínské astronautky) se v pondělí 18. června ráno našeho času řízená autopilotem hladce připojila k orbitálnímu modulu Tiangong 1. Posádka lodi otevřela jeho poklop a vstoupila do jeho útrob krátce po 11:00 SELČ.

Tři čínští astronauté na palubě stanice Tiangong 1. Autor: spaceflightnow.com
Tři čínští astronauté na palubě stanice Tiangong 1.
Autor: spaceflightnow.com

Vít Straka Kosmonautika

Čínská kosmická loď Shenzhou 9 s tříčlennou posádkou odstartovala na oběžnou dráhu dnes ve 12:37 SELČ z kosmodromu Jiuquan v severozápadní Číně. Míří k čínské stanici Tiangong 1, se kterou se má spojit.

Snímek komety C/2021 S3 (PANSTARRS).

Snímek komety C/2021 S3 (PANSTARRS). Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Vzdálenost od Země byla 1.654 au, od Slunce 1.847 au.