Úvodní strana  >  Novinky  >  Kosmonautika

Kosmonautika

Vít Straka Kosmonautika

Problém se zásobováním nově připojené lodi ATV-3 elektřinou z kosmické stanice ISS má svůj happy end, do systému lodi se včera večer podařilo zapojit záložní zdroj proudu, nouzový odlet lodi od ISS není zapotřebí. Podrobnosti zítra.

Zprávy z ISS!
Dobrá zpráva:
Posádka stanice v březnu pořídila jubilejní miliontou fotografii z paluby orbitálního komplexu, fotografii naleznete zde.
Špatná zpráva: Problémy se zásobováním lodi ATV-3 staniční elektřinou by eventuelně mohly vést až k urychlenému odpojení lodě od ISS. Podrobnosti již brzy.
Vít Straka Kosmonautika

Evropská zásobovací loď ATV-3 Edoardo Amaldi se dnes v 00:31 SELČ připojila ke kosmické stanici ISS, závěrečné manévry proběhly hladce a bez problémů.

ATV-3 při příletu ke stanici. Autor: TV NASA
ATV-3 při příletu ke stanici.

Vít Straka Kosmonautika

Připomínáme možnost sledovat živě přílet a připojení evropské lodi ATV-3 Edoardo Amaldi ke stanici ISS. Spojení plavidel je v plánu v noci na čtvrtek 29. března v 00:33 SELČ, přenos na TV NASA začíná ve 23:45.
Vít Straka Kosmonautika

Posádka stanice ISS se v sobotu ráno musela ukrýt v návratových lodích Sojuz kvůli určité pravděpodobnosti kolize stanice s malým kusem ruského satelitu. Tým v Houstonu se o hrozbě dozvěděl příliš pozdě na provedení úhybného manévru a tak bylo rozhodnuto probudit kosmonauty a navést je preventivně do dvou lodí Sojuz pro případ poškození stanice kusem satelitu. Ten nakonec stanici minul o 23 km v sobotu v 07:38 SEČ.
Bylo to potřetí v historii komplexu ISS, kdy se jeho posádka musela kvůli ohrožení kosmickým smetím na čas uchýlit do lodí Sojuz, minulý případ nastal v červnu 2011.
Vít Straka Kosmonautika

Jaké máte plány na zítřejší ráno? Například můžete sledovat náš online přenos startu evropské lodě ATV-3 z Jižní Ameriky ke stanici ISS. Start je stanoven na pátek 23. března v 05:34 SEČ ráno, náš přenos začne v pět hodin.
Vít Straka Kosmonautika

Start evropské nákladní lodě ATV-3 (Edoardo Amaldi) ke stanici ISS byl při pondělním velkém setkání manažerů potvrzen na tento pátek ráno našeho času.
Vít Straka Kosmonautika

Dva ruští kosmonauté dnes provedou výstup z paluby stanice ISS, hlavními úkoly bude přemístění manipulátoru Strela z modulu Pirs na modul Pojsk a instalace pěti meteorických štítů na modul Zvezda. Výstup má začít v 15:15 SEČ a trvat asi šest hodin, sledovat jej můžete na TV NASA od 14:45.

Snímek komety C/2021 S3 (PANSTARRS).

Snímek komety C/2021 S3 (PANSTARRS). Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Vzdálenost od Země byla 1.654 au, od Slunce 1.847 au.