Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. září 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. září 2003

Galaktický střed infračerveně

Uznání: 2MASS Project, UMass, IPAC/Caltech, NSF, NASA

Střed naší Galaxie je rušným místem. Ve viditelném světle, většinu středu Galaxie zakrývá neprostupný prach. Ovšem v infračerveném světle prach září více a zakrývá méně a tak umožňuje aby na fotografii nahoře byl zachycen skoro jeden milión hvězd. Samotný Galaktický střed je vidět napravo a je vzdálený asi 30 000 světelných let v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Galaktická rovina naší Mléčné dráhy je rovina, ve které obíhá Slunce a lze ji rozpoznat podle tmavého diagonálního prachového pásu. Absorbční prachová zrna vznikají v atmosféře chladných červených obrů a rostou v molekulárních mračnech. Oblast, která bezprostředně obklopuje Galaktický střed jasně září radiově a vysokoenergetickou radiací a předpokládá se o něm, že hostí velkou černou díru.

Štítky: Galaktický střed, Infračervený