Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červen 2011

Velká mlhovina v Lodním kýlu

Uznání a copyright: Robert Gendler (Processing), Ryan Hannahoe (Acquisition)
Additional data from the ESO/Danish 1.5m telescope at La Silla, Chile (R.Gendler, J.-E.Ovaldsen, C.Thöne, C.Feron).

Klenot jižní oblohy, Velká mlhovina v Lodním kýlu (Carina), též známá jako NGC 3372, měří přes 300 světelných let a je jednou z největších hvězdotvorných oblastí v naší galaxii. Podobně jako menší a severnější Velká mlhovina v Orionu je i mlhovina v Lodním kýlu snadno vidět neozbrojeným okem a to i přes pětinásobnou vzdálenost 7500 světelných let. Tento nádherný teleskopický portrét ukazuje pozoruhodné podrobnosti v této oblasti zářivých filamentů mezihvězdného plynu a temných mračen kosmického prachu. Zorné pole má úhlový průměr širší než je úhlový průměr úplňku, a v mlhovině pokrývá přes 100 světelných let. Mlhovina v Lodním kýlu (Carina) je domovem mladých, velice horkých hvězd, včetně stále záhadné proměnné Eta Carinae, hvězdy s hmotností hodně přes sto Sluncí. Eta Carinae je nejjasnější hvězda vlevo, poblíž prachové mlhoviny Klíčová dírka (NGC 3324). Zatímco Eta Carinae samotná může být na pokraji výbuchu supernovy, tak rentgenové snímky naznačují, že Velká mlhovina v Lodním kýlu byla učiněnou továrnou na supernovy.

Štítky: Mlhovina Lodní záď, Mlhovina Klíčová dírka, Porodnice hvězd, Ngc3372