Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Dvě exoplanety velikosti Země objeveny v obyvatelné zóně hvězdy

Dvě exoplanety velikosti Země objeveny v obyvatelné zóně hvězdy

Umělecké ztvárnění dvou exoplanet obíhajících kolem Teegardenovy hvězdy.
Autor: Institute for Astrophysics, University of Göttingen

Astronomové používající přístroj CARMENES (Calar Alto high-Resolution search for M dwarfs with Exoearths with Near-infrared and optical Échelle Spectrographs) na observatoři Calar Alto Observatory objevili jasný důkaz existence dvou potenciálně obyvatelných exoplanet obíhající kolem tzv. Teegardenovy hvězdy (Teegarden’s Star), nejjasnější a jedné z nejbližších mimořádně studených trpasličích hvězd v sousedství Slunce.

Teegardenova hvězda se nachází ve vzdálenosti 12,5 světelného roku, její poloha se promítá do souhvězdí Berana a je 24. nejbližší hvězdou od Slunce. Je rovněž známá jako GAT 1370 nebo SO 025300.5+165258; hvězdu objevil v roce 2003 astronom NASA Bonnard Teegarden se svými spolupracovníky.

Jedná se skutečně o trpasličí hvězdu: její hmotnost dosahuje zhruba 8 % hmotnosti Slunce a její průměr je 10× menší než u Slunce. Její povrchová teplota je asi 2 630 °C. Na to, že se jedná o hvězdu spektrální třídy M7 V, vykazuje relativně velmi nízkou aktivitu.

Teegardenovu hvězdu jsme pozorovali tři roky, abychom objevili periodické změny v jejích radiálních rychlostech,“ říká astronom Mathias Zechmeister z Göttingen University. „Data zřetelně ukazují na přítomnost dvou exoplanet. Připomínají vnitřní planety ve Sluneční soustavě, jsou pouze nepatrně těžší než Země a kolem mateřské hvězdy obíhají v tzv. obyvatelné zóně.“

Tyto nově objevené exoplanety obíhající kolem Teegardenovy hvězdy nesou označení Teegarden b a Teegarden c. Jejich hmotnosti byly určeny minimálně na 1,05 a 1,1 hmotnosti Země a řadí se mezi několik doposud objevených planet s tak nízkou hmotností.

Porovnání východu Slunce na Zemi a mateřské hvězdy na planetách Teegarden b a c Autor: A. Mendez, Planetary Habitability Laboratory, University of Puerto Rico at Arecibo
Porovnání východu Slunce na Zemi a mateřské hvězdy na planetách Teegarden b a c
Obě planety obíhají uvnitř obyvatelné zóny jejich mateřské hvězdy, kde může voda na jejich povrchu existovat v kapalném stavu (pokud je přítomna), ačkoliv jedna z planet by potřebovala mít specifickou atmosféru, která by umožnila výskyt vody na jejím povrchu. Kolem mateřské hvězdy oběhnou jednou za 4,9, respektive 11,4 dne a krouží ve vzdálenosti 0,025 a 0,044 AU. Vnitřní planeta dostává od své hvězdy o 15 % záření více, než Země od Slunce.

Odhaduje se, že stáří této planetární soustavy je zhruba 8 miliard roků, což je téměř dvakrát více než v případě Sluneční soustavy.

Mimochodem, během příštích několika desetiletí bude snadnější pro hypotetickou civilizaci na jedné z těchto planet detekovat Zemi než naopak,“ říkají astronomové. „Mezi roky 2044 až 2496 se bude Teegardenova hvězda nacházet v takové poloze vůči Sluneční soustavě, že její obyvatelé budou schopni detekovat Zemi použitím tzv. tranzitní metody a pozorovat, jak naše planeta přechází přímo přes sluneční disk.“

Článek informující o tomto objevu byl publikován v časopise Astronomy & Astrophysics (arXiv.org preprint).

Štítky: Červený trpaslík, Obyvatelná zóna, Exoplanety, Teegardenova hvězda