Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Prvý jasný obrázok akrečného disku okolo mladej hviezdy

Prvý jasný obrázok akrečného disku okolo mladej hviezdy

Ilustrácia akrečného disku okolo mladej hviezdy.
Autor: Yin-Chih Tsai/ASIAA

Tím vedcov z USA a Taiwanu zachytil prvý jasný obrázok mladej hviezdy obklopenej akrečným diskom. Vo svojom článku publikovanom v časopise Science Advances tím opisuje, ako bol tento obraz zachytený a ďalšie podrobnosti.

Akrečné disky sa tvoria okolo mladých hviezd, pričom majú funkciu „potravy“, ktoré pomáha mladej hviezde rásť. Takýto akrečný disk taktiež tvorí materiál, z ktorého sa časom môžu zrodiť planéty. Avšak doposiaľ sme nemali vytvorený  žiaden jasný obraz akrečného disku, pretože technológia, ktorá by takúto úlohu zvládla, neexistovala. Vďaka tvrdej práci tímu a teleskopu ALMA v Chile sa to zmenilo.

ALMA za cenu 1,4 miliardy dolárov, drží rekord o najdrahšom rádioteleskope, ktorý bol kedy postavený. Ponúka však aj bezprecedentné rozlíšenie, ktoré zachytáva zábery s ostrými detailmi, ktoré sa javili ako nerozlíšiteľné škvrny v predchádzajúcich obrázkoch. Toto rozlíšenie umožnilo vedcom priblížiť mladú hviezdu s označením IRAS 05413-0104 (súčasť systému HH212, o ktorom sa predpokladalo, že má len 40 000 rokov), okolo ktorej sa rozprestiera rotujúci akrečný disk. Predpokladá sa, že takéto disky sú tvorené kremičitanmi, železom a inou medzihviezdnou hmotou, a poskytujú hviezde stabilný prísun „potrvay“. A pretože disky sú tvorené troma vrstvami s jasnejšími vonkajšími časťami, vedci ich výzor prirovnávajú k hamburgeru.

Zachytený obraz čelil jednému problému. A to predpokladu, že magnetické pole z jadra hviezdy by bolo tak silné, že by zabránilo tomu, aby akrečný disk rotoval, a tým by zabránil aj jeho schopnosti nabaľovať hmotu. Že to však nie je pravda, ukazuje tento nový obrázok. Na snímke boli tiež vidieť plynné výtrysky produkované hviezdou, pričom sa zdá, že prenikajú stredom tohto hamburgera.

Predpokladá sa, že viac informácií o tvorbe hviezd prispeje k pochopeniu histórie nášho Slnka a spôsobu, akým sa tvoria planéty. A možno ponúka aj lepšie posúdenie hviezdnych systémov pri hľadaní známok života mimo našej planéty.

[2] ALMA: Krmení mladé hvězdy prašným hamburgrem

Viktória Zemančíková

Mgr. Viktória Zemančíková, PhD. (*1990, Košice) je slovenská popularizátorka astronomie. Do hvězdné oblohy se zamilovala už jako malé dítě a vesmír je její celoživotní vášní. Je absolventka pomaturitního studia astronomie na Slovenskej ústrednej hvezdárni v Hurbanově a též pracovala na Hvězdárně a palnetáriu v Prešově. Vyjma hvězdnému nebi a vesmíru se věnovala filosofii a metodologii vědy v rámci doktorandského studia na Univerzitě Pavla Jozefa Šafárika v Košicích. Je autorkou astronomického kalendáře v časopise Quark a na stránkach Slovenského zväzu astronómov. Publikuje populárně-vedecké články na portálu www.pc.sk.

Štítky: Akreční disk, Alma