Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  AURA startuje

AURA startuje

AURA_spacecraft.jpg
Tento týden, hodlá NASA vypustit do kosmu družici AURA, jejíž jediným úkolem bude monitorovat chemické složení a chování pozemské atmosféry. Start mise za 785 miliónů USD, však provází drobné problémy. Podle posledního, včerejšího odkladu, který přišel jen 30 minut před plánovaným startem, by se družice měla vydat do kosmu dnes, dvě minuty po poledni našeho času. Družici o velikosti autobusu by měla na oběžnou dráhu vynést raketa Boeing Delta 2 startující ze základny Vandenberg v Kalifornii.

Obal plynů obklopujících Zemi, ve vztahu k ostatním rozměrům planety tenká slupka, které říkáme atmosféra, je pro život, tak jak ho známe naprosto nepostradatelná. Atmosféra pomáhá udržovat teplotu a klima, její ozónová vrstva chrání život před škodlivým ultrafialovým zářením přicházejícím od Slunce. "Atmosféra je jeden z nejdůležitějších a zároveň dost omezených zdrojů, které máme k dispozici," říká Phil DeCola, člen týmu mise AURA na ústředí NASA ve Washingtonu D.C.

AURA má k dispozici čtyři základní přístroje na měření ovzduší a sledování atmosférických plynů. Jde o Microwave Limb Sounder (MLS), High Resolution Dynamics Limb Sounder (HIRDLS), Tropospheric Emission Spectrometer (TES) a Ozone Monitoring Instrument (OMI).

Tyto přístroje mají sledovat změny klimatu a kontrolovat ozonovou vrstvu. Známá "Ozónová díra" totiž ve skutečnosti znamená rozpad a zředění ozonové vrstvy nad Antarktidou. Imise jako jsou freony - chlorované fluorouhlovodíky (CFC) stále ztenčují ozonovou vrstvu, ačkoli mezinárodní dohody, jako např. Montrealský protokol, užívání takových chemikálií už před časem zcela zakázaly. AURA tedy bude kontrolovat, zda a jak jsou takové smlouvy účinné a to odhalováním globálních úrovní chlorovaných fluorouhlovodíků i jejich součástí, zejména chloru a bromu, které ozonovou vrstvu ničí.

Aura bude také sledovat oblastní i celosvětovou čistotu ovzduší a detekovat plyny, které vytváří smog a ozon v ovzduší.

"Žijeme pouze v jedné atmosféře," říká Mark Schoeberl, vědec v projektu AURA z NASA Goddard Space Flight Center v Marylandu. "A tato atmosféra obsahuje imise, které do ní byly vypuštěny industrializovanými národy, biomasou hořící v tropech kvůli zemědělské činnosti. Tyto znečišťující imise pak dýcháme všichni stejně jako výfukové plyny."

Aura nebude pracovat osamoceně, ale ve spolupráci s ostatními družicemi, které mají nebo budou mít za úkol sledovat naše životní prostředí. Například družice AQUA, CLOUDSAT, CALIPSO či PARASOL.

Schoeberl tvrdí, že pět let používání nových technologií AURY ke studiu Země by mohlo a mělo vést také k vypracování technologií, které budou později použity ke studování planetárních atmosfér u jiných planet pozemského typu. Země však zatím je jedinou planetou, o které víme, že na ní existuje život a tak by AURA mohla pomoci lépe porozumět tomu, jak je provázána planetární atmosféra se životem, který ji zřejmě vytvořil a také ničí. Život na Zemi je nejen závislý na atmosféře, ale dokonce ji v čase ovlivňuje a mění.

Byly to nejspíše bakterie, kteří před dvěma miliardami let začala vyrábět a uvolňovat do atmosféry kyslík, který v ní před tím nebyl. AURA by tak mohla být předstupněm pro zkoumání vzdálenějšího vesmíru, rozvíjení technologií a přístrojů sledujících cizí světy.