Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Beagle 2 byl odsouzen k zániku již od samého počátku

Beagle 2 byl odsouzen k zániku již od samého počátku

beaglesand_beagle2_203.jpg
Neúspěch přistání evropské sondy na Marsu o minulých vánocích byl výsledkem komplikovaného a pozdního financování mise britskou vládou a napětím mezi skupinami řídícími let. Toto tvrdé hodnocení zaznělo v britské parlamentní komisi.

Malá sonda Beagle 2 měla přistát na rudé planetě o loňském prvním svátku vánočním a měla začít hned pátrat po životě na Marsu. Nestalo se tak, protože během přistání sonda havarovala takovým způsobem, že vědci nezaznamenali na povrchu Marsu vůbec žádné stopy po přistávacím modulu. Interní zpráva britského letového týmu případ uzavřela s tím, že došlo nejspíše k závadě elektroniky, případně byla v době přistání neobvykle řídká atmosféra o kterou se sonda nestačila zbrzdit nebo se poškodil ochranný tepelný štít.

Ale parlamentní komise pro vědu a technologie šla dále. Konstatovala, že mise byla odsouzena k neúspěchu už od samotného počátku a to selháním financování projektu ze strany vlády. Díky tomu museli vědci a konstruktéři shánět sponzory, místo toho aby vyvíjeli a řádně testovali zařízení sondy.

Komise označila nedostatky v počátečním financování za podkopání spolehlivosti mise a konstatovala, že celé konsorcium drželo pohromadě jen jakousi amatérskou'' gentlemanskou dohodou.'' Vláda sice nakonec investovala asi 45,75 milionu USD, ale poskytla je v šesti splátkách během tří let. Na rozdíl od toho soukromý sektor poskytl téměř dvojnásobek, dalších 80,5 milionu dolarů.

Projekt byl také komplikován neustálým napětím panujícím mezi britským týmem Beagle a Evropskou vesmírnou agenturou, jejíž Mars Express orbiter nesl sondu Beagle k Marsu. Napjatý vztah byl živen neustálou britskou snahou o označení celého projektu britskou "nálepkou". Komise proto konstatovala, že budoucí mise by měly být řízeny jako jeden integrovaný projekt a to Evropskou vesmírnou agenturou (ESA).

Zdroj: AP, Space.com

27. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 7. do 10. 7. 2022. Měsíc bude v první čtvrti. Planety jsou vidět na ranní obloze. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) se pohybuje souhvězdím Hadonoše. Aktivita Slunce je nízká. SLS je zpět ve VAB po úspěšném testu. Starship 24 a Super Heavy B7 poprvé se všemi motory. Před čtvrtstoletím se podařilo první úspěšné přistání na Marsu od mise Viking ze sedmdesátých let 20. století.