Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Beagle 2 byl odsouzen k zániku již od samého počátku

Beagle 2 byl odsouzen k zániku již od samého počátku

beaglesand_beagle2_203.jpg
Neúspěch přistání evropské sondy na Marsu o minulých vánocích byl výsledkem komplikovaného a pozdního financování mise britskou vládou a napětím mezi skupinami řídícími let. Toto tvrdé hodnocení zaznělo v britské parlamentní komisi.

Malá sonda Beagle 2 měla přistát na rudé planetě o loňském prvním svátku vánočním a měla začít hned pátrat po životě na Marsu. Nestalo se tak, protože během přistání sonda havarovala takovým způsobem, že vědci nezaznamenali na povrchu Marsu vůbec žádné stopy po přistávacím modulu. Interní zpráva britského letového týmu případ uzavřela s tím, že došlo nejspíše k závadě elektroniky, případně byla v době přistání neobvykle řídká atmosféra o kterou se sonda nestačila zbrzdit nebo se poškodil ochranný tepelný štít.

Ale parlamentní komise pro vědu a technologie šla dále. Konstatovala, že mise byla odsouzena k neúspěchu už od samotného počátku a to selháním financování projektu ze strany vlády. Díky tomu museli vědci a konstruktéři shánět sponzory, místo toho aby vyvíjeli a řádně testovali zařízení sondy.

Komise označila nedostatky v počátečním financování za podkopání spolehlivosti mise a konstatovala, že celé konsorcium drželo pohromadě jen jakousi amatérskou'' gentlemanskou dohodou.'' Vláda sice nakonec investovala asi 45,75 milionu USD, ale poskytla je v šesti splátkách během tří let. Na rozdíl od toho soukromý sektor poskytl téměř dvojnásobek, dalších 80,5 milionu dolarů.

Projekt byl také komplikován neustálým napětím panujícím mezi britským týmem Beagle a Evropskou vesmírnou agenturou, jejíž Mars Express orbiter nesl sondu Beagle k Marsu. Napjatý vztah byl živen neustálou britskou snahou o označení celého projektu britskou "nálepkou". Komise proto konstatovala, že budoucí mise by měly být řízeny jako jeden integrovaný projekt a to Evropskou vesmírnou agenturou (ESA).

Zdroj: AP, Space.com

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.