Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Čína plánuje pětidenní kosmický let s posádkou

Čína plánuje pětidenní kosmický let s posádkou

ap_blast_china.jpg
Druhý čínský let do kosmu s lidskou posádkou, který ponese dva astronauty a bude obíhat Zemi pět dnů, odstartuje již příští rok. Čínské úřady to oficiálně oznámily u příležitosti leteckého dne v provincii Guangzhou.

Vědci podílející se na přípravě mise sdělili, že nyní pracují na optimalizaci výkonu, bezpečnosti a spolehlivosti další verze kosmické lodi, pojmenované Shenzhou VI. První čínský let s lidskou posádkou se uskutečnil v lodi Shenzhou V loni v říjnu. Do kosmu tehdy letěl jen jeden astronaut, vojenský pilot Yang Liwei, který se vrátil zpět na Zemi již po 21 hodinách letu.

Aby vyrobili kosmickou loď schopnou obíhat okolo Země po delší časové období, pokoušejí se nyní čínští vědci snížit váhu a zvýšit výkon palubních přístrojů. Musí rovněž vyřešit zdroj zaručené dodávky energie a další problémy související k se zajištěním a podporou života posádky během kosmického letu.

V úředním prohlášení se objevila informace, že poprvé astronauti budou žít a pracovat v orbitálním modulu, kde budou vykonávat i vědecké experimenty. O jaké vědecké experimenty se bude jednat však specifikováno nebylo.

Loď Shenzhou VI má být vypuštěna na oběžnou dráhu pomocí rakety Long march (Dlouhý pochod) 2F. Skládat se bude z modulů pro start, pobyt na oběžné dráze a pro návrat.

V příštích dvou letech Čína plánuje také vypustit na oběžnou dráhu okolo Měsíce družici Chang'e-1. Tato družice, je součástí plánovaného třístupňového programu, ve kterém by mělo následovat v roce 2010 bezpilotní přistání na Měsíci a v roce 2020 let na Měsíc s návratem zpět na Zemi.

Podle: BBC News

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

Kometa 46P na Benecku