Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Čína plánuje pětidenní kosmický let s posádkou

Čína plánuje pětidenní kosmický let s posádkou

ap_blast_china.jpg
Druhý čínský let do kosmu s lidskou posádkou, který ponese dva astronauty a bude obíhat Zemi pět dnů, odstartuje již příští rok. Čínské úřady to oficiálně oznámily u příležitosti leteckého dne v provincii Guangzhou.

Vědci podílející se na přípravě mise sdělili, že nyní pracují na optimalizaci výkonu, bezpečnosti a spolehlivosti další verze kosmické lodi, pojmenované Shenzhou VI. První čínský let s lidskou posádkou se uskutečnil v lodi Shenzhou V loni v říjnu. Do kosmu tehdy letěl jen jeden astronaut, vojenský pilot Yang Liwei, který se vrátil zpět na Zemi již po 21 hodinách letu.

Aby vyrobili kosmickou loď schopnou obíhat okolo Země po delší časové období, pokoušejí se nyní čínští vědci snížit váhu a zvýšit výkon palubních přístrojů. Musí rovněž vyřešit zdroj zaručené dodávky energie a další problémy související k se zajištěním a podporou života posádky během kosmického letu.

V úředním prohlášení se objevila informace, že poprvé astronauti budou žít a pracovat v orbitálním modulu, kde budou vykonávat i vědecké experimenty. O jaké vědecké experimenty se bude jednat však specifikováno nebylo.

Loď Shenzhou VI má být vypuštěna na oběžnou dráhu pomocí rakety Long march (Dlouhý pochod) 2F. Skládat se bude z modulů pro start, pobyt na oběžné dráze a pro návrat.

V příštích dvou letech Čína plánuje také vypustit na oběžnou dráhu okolo Měsíce družici Chang'e-1. Tato družice, je součástí plánovaného třístupňového programu, ve kterém by mělo následovat v roce 2010 bezpilotní přistání na Měsíci a v roce 2020 let na Měsíc s návratem zpět na Zemi.

Podle: BBC News

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk